-
1798 - Sveriges första järnväg ovan jord
Järnvägen i Höganäs är troligen Sveriges första järnväg ovan jord.
-
1845 - Svenska järnvägens fader
Adolf Eugène von Rosen
-
1856 - Invigning av järnvägen
1854 togs beslut i Riksdagen att Staten skulle bygga stambanor.
-
1860 - Sveriges första järnvägstunnel klar
I samband med att Västra stambanan dras till Stockholm byggs Sveriges första järnvägstunnel, Nyboda tunnel.
-
1862 - Västra stambanan invigs
Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm står klar år 1862. Hela sträckan på 45,5 mil är klar på 7 år.
-
1867 - SJ:s första kvinnliga telegrafist
Julia Hammar anställs i september 1867 som ordinarie telegrafist vid järnvägsstyrelsens telegrafkontor i Stockholm.
-
1873 - Nattåg och toaletter
Järnvägsnätet växer och nya behov uppstår
-
1875 - Lagerlundaolyckan
Olyckan i Lagerlunda brukar räknas som den första riktigt allvarliga järnvägsolyckan i Sverige.
-
-
1888 - Kungliga Järnvägsstyrelsen
Huvudingång för dåvarande Kungliga Järnvägsstyrelsen vid Stockholm C.
-
1890 - Första elektrifierade järnvägen
Järnvägarna tar bristen på kol på allvar och under 1890-talet börjar elektrifieringen.
-
1894 - Första restaurangvagnen
Uppsala-Gävle järnväg är först i Sverige med restaurangvagn år 1894.
-
1896 - Baltiska utställningen
Baltiska utställningen - tankar på ett blivande järnvägsmuseum föds
-
1903 - Lapplandsexpressen
Lapplandsexpressen - SJ:s första "lyxtåg"
-
1909 - Trelleborg-Sassnitz
Tågfärjeförbindelse med direkta vagnar Stockholm-Berlin
-
1918 - Getå-olyckan
Den 1 oktober 1918 inträffar en av Sveriges värsta järnvägsolyckor. Orsaken är ett jordskred.
-
1925 - Tåghem
Samarbete mellan SJ och Svenska Turistföreningen för att "sprida kännedom om fjällvärlden".
-
1929 - Signalstav
Signalstaven införs, ett nytt hjälpmedel vid signalgivning.
-
1938 - Järnvägens största utbredning
Järnvägen i Sverige når sin absolut största utbredning.
-
-
1941 - Krylbosmällen
Ett godståg med vagnar för tyska militären exploderar i Krylbo. Sabotage misstänks, men har aldrig kunnat bevisas.
-
1950 - Rationaliseringar
Efterkrigstiden innebär stora påfrestningar för SJ och bidrar till nedläggningar.
-
1956 - Reform av klassystemet
"Treklassystemet" reformeras
-
1960 - Efter cirka 100 år slopas fångvagnar
Fångtransport i fångvagnar upphör
-
-
1972 - Interrail
Interrail ger ungdomar möjligheter att för 350 kr upptäcka Europa
-
-
1980 - Automatic Train Control
Säkerheten är viktig inom järnvägen och det finns olika tekniska hjälpmedel.
-
1988 - Dusch på tåg
1950-talets sovvagnar uppgraderas på 1980-talet
-
-
-
-
1996 - Postsortering på tåg upphör
Med postterminalernas tillkomst upphörde sortering ombord i postvagnar
-
2000 - Öresundsbron invigs
En avgörande faktor för att det svenska järnvägsnätet ska bli en del av det europeiska är Öresundsbron som öppnas år 2000.
-
2010 - Monopolet faller
SJ:s sista monopol på persontrafiken faller
-
-
Arkiv
För den som vill forska och fördjupa sig i Sveriges järnvägshistoria finns mycket intressant material i vårt arkiv.
-
Banvakt
Banvakterna ansvarade för att tågen säkert kunde trafikera banan. När järnvägarna i Sverige togs i bruk behövde de underhållas och bevakas. Särskild personal anställdes för att göra det, de kallades banvakter.
-
Banvaktsstugor
Banvaktsstugor i olika standardmodeller har redan från början funnits utmed järnvägarna i Sverige. Avstånden mellan stugorna varierade från några kilometer upp till någon mil.
-
Barn och familj
Järnvägsmuseet har något som passar alla åldrar!
-
Behandling av personuppgifter
Järnvägsmuseet är en del av myndigheten Statens maritima och transporthistoriska museer. På Statens maritima och transporthistoriska museers webbplats kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.
-
Besök Järnvägsmuseet
Välkommen till Järnvägsmuseet! Vi firar återöppningen av museet hela sommaren tillsammans med våra besökare.
-
Biljetter och Priser
Du kan köpa entrébiljett och årskort via hemsidan eller på museet.
-
Bokning, konferens och evenemang
Boka gruppbesök och lokaler för konferens eller fest.
-
Butiken
Är du en järnvägsentusiast, nostalgiker eller bara medföljande på resan? I vår butik finns något för alla.
-
Böcker och publikationer
Här kan du läsa om och beställa publikationer och böcker framtagna av Järnvägsmuseet.
-
-
-
Digitalt Museum
Sök i Järnvägsmuseets samlingar på DigitaltMuseum (extern webbplats)
-
Fordon
Järnvägsmuseet har en fordonssamling som spänner över hela den svenska järnvägshistorien.
-
Föremål
Det finns över 25 000 föremål i samlingarna, allt från stora ånglok till små uniformsknappar.
-
Grindvakt
Där vägarna korsade järnvägen fanns förr grindar. De sköttes av en grindvakt.
-
Hitta hit
Järnvägsmuseet ligger på Rälsgatan 1 i Gävle och du kan ta dig till museet på flera olika sätt. Välkommen!
-
Insamling och utlån
Har du material du vill erbjuda museet, eller vill din institution låna ett föremål ur museets samlingar?
-
Järnvägens historia
Här kan du läsa om några av de byggnader, anläggningar och yrken som varit viktiga inom järnvägen.
-
Järnvägsmuseets Bibliotek
Välkommen till Järnvägsmuseets bibliotek och fördjupa dig inom ämnet järnvägshistoria.
-
Järnvägsparken
Ta mini-tåget runt i den blomstrande Järnvägsparken!
-
Järnvägsstationer
Järnvägsstationerna byggdes utmed banorna. De skulle innehålla utrymmen för resenärerna som väntsal och ibland en järnvägsrestaurang, samt lokaler för personalen som arbetade vid järnvägsstationen.
-
Kalender
Här hittar du vad som är på gång på Järnvägsmuseet!
-
Kontakta oss
Det finns flera sätt att kontakta oss på Järnvägsmuseet. Här nedan kan du välja det sätt som passar dig bäst.
-
Lokstall
Lokstall eller lokstation är en byggnad för underhåll av och förvaringsplats för lok.
-
-
Om Järnvägsmuseet
Välkommen till Järnvägsmuseet i Gävle. Hela Sveriges järnvägsmuseum.
-
Planera ditt besök
Här har vi samlat lite praktisk information inför ditt besök.
-
Pressfilmer
Här hittar du Järnvägsmuseets pressfilmer.
-
Pressrum
Välkommen till Järnvägsmuseets pressrum. Här hittar du pressmeddelanden, pressbilder, och kontaktuppgifter.
-
Restaurang Ångpannan
På restaurang Ångpannan kan både barn och vuxna äta gott!
-
-
Samlingar
Järnvägssamlingen håller internationell toppklass och består av över 300 fordon från mitten 1800-talet till idag.
-
Skola
Järnvägsmuseet bedriver från och med hösten 2024 pedagogisk verksamhet igen.
-
Staket och inhägnader
Från järnvägens start år 1856 inhägnades Statens Järnvägars områden för att så långt det var möjligt hålla banan fri från intrång. Inhägnaden var också till för att märka ut ägogränser mot omgivande ägor.
-
-
Tåghallen
Här finns en av världens största fordonssamlingar inom järnväg.
-
Utforska
Utforska Sveriges spännande järnvägshistoria, titta in i våra samlingar och lär dig mer om forskningen som sker på museet.
-
Utställningar
Järnvägsmuseets utställningar berättar om Sveriges järnvägar, dess människor och framtid.
-
Våra filmer
Här är ett litet urval av alla de filmer som finns i Järnvägsmuseets stora arkiv.
-
Våra fordon
Järnvägsmuseet äger mer än 300 järnvägsfordon.
-
Våra poddar
Järnvägshistorier är podden om svensk järnvägshistoria från Järnvägsmuseet i Gävle.
-
Våra tågresor
En tågresa med våra historiska tåg ger en oförglömlig upplevelse genom Sverige.
-
Ånglok B 1108
Ångloket B 1108 är byggt av Motala Verkstad år 1911 och ingick i en serie om totalt 96 lok.
-
Öppettider, priser och utbud
Här hittar du museets öppettider.
-
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec vel sapien vel ligula aliquet eleifend. Fusce vehicula leo id orci facilisis fringilla. Proin laoreet turpis eget dui luctus, eu efficitur augue pellentesque. Duis vulputate sem ac dolor interdum, vitae tempor mi ultrices. Nulla facilisi. Sed et ligula vel libero consequat fermentum. Vestibulum sit amet sagittis justo, vitae efficitur velit. Mauris vel justo eu mi accumsan luctus. Suspendisse potenti. Nunc eget purus vel sapien facilisis commodo. Fusce dapibus eros non sem cursus, vitae rhoncus nisl blandit.
En fin rubrik
En text som döljs och visas