
Järnvägarna i Norrland
Från Storvik väster om Gävle dit man kom 1875, och vidare norrut, arbetade sig järnvägvägsbygget stadigt upp i landet. En av många fördelar av järnvägens nordliga utveckling under 1880-talet och framåt var turismen, som nådde den jämtländska fjällvärlden i och med tågstationer i Östersund och Storlien från 1882.
När man sen kom till Boden/Luleå 1894 och slutligen Riksgränsen 1903 hade ett järnvägsnät skapats från Malmö i söder till Riksgränsen i norr.
Expresståget kortvarigt
En sådan möjlighet var SJ tvunget att ta vara på. Ett expresståg mellan Stockholm och Narvik sattes in på prov under sommaren 1903 och fick namnet Lapplandsexpressen. Tågen gjorde sträckan på 48 timmar. Resultatet blev ”ganska förhoppningsfullt” och avgångar fortsatte även somrarna 1904–05. Men redan 1906 ersattes expresståget av ett snälltåg med två avgångar i veckan under sommarperioden.