Sverige inget eget kol har! Jo, lite grann finns, men landet är extremt sårbart i händelse av kris. Järnvägarna tar detta på stort allvar och under 1890-talet börjar järnvägen elektrifieras.

Boxholms bruk är först i Sverige med ett järnvägsspår med eldrift år 1890. Fem år senare öppnas den första elektriska järnvägen för persontrafik. Det är den 11 kilometer långa sträckan mellan Stockholm och Djursholm.

SJ elektrifierar sträckan Kiruna – Riksgränsen som invigs år 1915. Sedan tar det ordentlig fart: Sträckan Stockholm – Göteborg är elektrifierad år 1925, Stockholm – Malmö år 1934, och Trelleborg – Riksgränsen år 1942.

I dag är 84 procent av Trafikverkets spår elektrifierade (cirka 12 000 km). 



 

En trappa synd mellan två stora tågvagnar. Till höger står ett svart stort ånglok och till vänster en grå personvagn.

Elektrifieringen

Sverige inget eget kol har! Jo, lite grann finns det men landet är extremt sårbart i händelse av kris. Järnvägarna tar detta på stort allvar och under 1890-talet börjar den elektrifieras.