
Varför inrättade SJ nattsnälltåg? Tittar man på hur järnvägsnätet 1873 hade kommit att utvecklas ser vi flera viktiga förändringar.
Vi hade fått vår första utlandsförbindelse i och med Laxå – Kristiania (Oslo).
Från Norge hade förfrågan kommit till Statens järnvägstrafik (SJT) om etablerande av post- och resandeförbindelse mellan Kristiania och Malmö. Styrelsen fattade beslut om inrättande av nattåg mellan Kristiania, Göteborg, Stockholm och Malmö samt även ”en bekväm anslutning som möjligt till posttågen över till Danmark”.
År 1873 kom så första nattågen till skott och det var inte sovvagnar som vi tänker oss i dag. För den tänkta trafiken skaffade SJ 1873 nya vagnar, de så kallade Fränkelska vagnarna. Det var vagnar beställda i Tyskland hos firma Eisenbahnbedarf i Berlin, 12 till antalet. Vagnarna var inredda med vilfåtöljer med 18 sittplatser i första klass eller 9 sovplatser i 1 klass, och två ”klosettrum” vilket var en nyhet. Det blev inte fler av den modellen utan en andra generationens vagnar beställdes redan 1874 (Berlinvagnarna) och därefter har vi i olika skepnader haft nattåg i Sverige
Bakgrunden till att nattågen infördes var alltså att upprätta snabbare och effektivare postförbindelser.