
Uppsala-Gävle järnväg är först i Sverige med restaurangvagn år 1894. Halva vagnen utgjordes av matsalen och i den andra halvan fanns köket och serveringsutrymme.
Resande på Uppsala-Gävle järnvägar som upplevt restaurangvagnen ville såklart ha samma bekvämlighet i statsbanornas tåg. I Östgötakorrespondenten 1 januari 1895 finns en notis om ett möte arrangerat i Gävle för ”Sveriges tidningsmän”. Under tågresan till Gävle nyttjade man restaurangvagnen och det var mycket belåtna erfarenheter man hade av denna nya bekvämlighet:
”Hos litet hvar uppstod då begripligtvis den tanken: kan ej tiden nu vara inne, att liknande restaurationsvagnar insättas på de genomgående statsbanetågen? Vårt sekels lösen är ju : tid är pengar; och ganska mycken tid skulle genom dylik åtgärd vinnas. De många måltidsuppehållen skulle försvinna och på hvarje resa skulle inbesparas en timmes tid, hvilket resultat ej vore att förakta”. Slutligen frågar sig skribenten: ” Som sagdt, då enskild banförvaltning visat, att försöket med jernvägsrestaurant ej är något farligt experiment, skulle då ej vår statsbaneförvaltning äfven kunna fatta mod och våga samma sak?”
Tre år senare, 1897, börjar även SJ med servering ombord. Och från 1939 var det SJ:s dotterbolag Trafikrestauranger drev restaurangvagnarna i tågen.