
Tunnel vid Nyboda backe utanför Stockholm.
Den första järnvägstunneln i Sverige börjar byggas år 1858 under Nybodahöjden vid Liljeholmen i södra Stockholm. Den blir klar år 1860. Det är fångar från Långholmens fängelse som spränger tunneln.
Tunnlar var något man till en början helst ville undvika då det är komplicerade arbeten. Nybodatunneln gick inte att undvika. Sprängd genom berget med nitroglycerin, ett riskabel och farligt ämne.
När järnvägen skulle påbörjas från Stockholm 1858 söderut användes som på andra ställen regementen som kallades in för att utföra arbeten vid järnväggsbyggen.
I Stockholm och Nyboda användes trots varningar även fångar från Långholmen. Man befarade att fångarna skulle försöka fly när de var ute för att utföra arbeten på järnvägen. De marscherade ut till sitt arbete för dagen, bland annat just till tunnelbygget vid Nyboda. De gjorde sina dagsverken och sedan ”snällt marscherade tillbaka” till kurran vid dagens slut, allt enligt rapporterna från tiden.
Tunneln blev 276 meter lång och finns i dag kvar, dock inte med något stadigvarande trafik utan som sidospår.