För dyrt med första klass

Allt sedan ångfartygens införande i transportväsendet från tidigt 1800-tal hade tre klasser använts för människor att nyttja vid sitt resande, även på järnvägen. Första klass erbjöd det finaste och dyraste och tredje klass var det enklaste och billigaste.

Vid SJ och de största banorna fanns till en början alla tre klasserna. Med tiden minskade dock komfortskillnaden mellan första och andra klass och den dyrare klassen efterfrågades i minskad utsträckning. Första klass försvann i stort sett helt och hållet.

Men efter reaktioner från Riksdagen återinförde SJ förstaklass i vissa tåg och på vissa sträckor. De som löste 1-klassbiljett var få då många hade fribiljett, till exempel riksdagsledamöter.

Första klass försvinner, men inte till namn

Inom den internationella järnvägsunionen (UIC) hade man på 1950-talet kommit överens om att man skulle ta bort första klassen i tåg. Orsaken var att det även internationellt var för få resande. Att ta bort 3-klass var inte aktuellt eftersom det var därifrån inkomsterna kom.

I Sverige genomfördes reformen 1956 genom att ta bort den dyra förstaklassen och ge namnet till andraklassen. Det mest ekonomiska resalternativet fick därmed namnet andraklass.