
Snälltåget, Flen oktober 2018. Fotograf: Anders Jansson
År 2001 blev SJ ett statligt aktiebolag precis som Green Cargo.
Även om SJ som affärsverk till stora delar försvann så var avregleringen av järnvägen inte helt i takt ännu.
Persontrafiken på Västra stambanan, till exempel, där gällde fortfarande monopolet ett tag till, till SJ AB:s fördel. En parentes är att den lilla delen av affärsverket som kom att leva kvar efter bolagiseringen 2001 kallades ”rest-SJ” och hade bland annat hand om Järnvägsmuseet, till Banverket 2003, hyres-avtalen av fordonen med de nordamerikanska pensionsstiftelserna/bankerna med mera.
Vid årsskiftet 2012–2013 lades ”rest-SJ” ned när dess uppgifter kom att ha genomförts, till exempel återköp av de hyrda fordonen 10 år i förtid.
Totalt berördes 7259 fordon av leasingavtal.
Del för del kom det gamla affärsverkets områden att avregleras, läggas ned eller säljas av.
Vissa stambanor var "för lönsamma”, den del som den privata marknaden egentligen ville åt och där pengarna fanns att tjäna. Det dröjde till 2010 innan till exempel Västra stambanan, Stockholm – Stockholm, avreglerades som sista biten av det gamla SJ.