
Ett kontrollrum för fjärrblockering i Boden 1973.
ATC – tågskyddssystem
Ett viktigt hjälpmedel för övervakning av tågen på våra järnvägar är ATC, Automatic Train Control. Varje lok är utrustat med ATC. Systemet kom att införas från och med 1980.
ATC i Sverige fungerar så att det längs järnvägsspåret ligger sändare, så kallade baliser. Balisen innehåller elektronik och en antenn. Antennen aktiveras när loket när loket passerar över balisen och får kontakt med den antenn som finns i loket. Från balisen hämtas information som via en dator görs tillgänglig och synlig för lokföraren på instrumentbrädan. På instrumentbrädan visas information som till exempel högsta tillåtna hastighet och vad signalerna som loket ska passera visar.
Ett annat system är fjärrblockering vilket är en förutsättning för att från ett fjärrställverk kunna ha kontroll och övervakning av alla tågrörelser inom ett bestämt område.
I dag finns åtta tågledningscentraler i Sverige från vilka nästan all trafik styrs och övervakas, även utropen på stationerna görs från dessa.