
Förbättringsåtgärder efter olyckor
Järnvägen var inte förskonad från incidenter och olyckor. Några ledde till skärpta bestämmelser eller andra förbättringsåtgärder. Ett exempel är den allvarligaste olyckan i svensk järnvägshistoria vid Getå 1918, där 42 människor miste livet.
Orsaken var ett jordskred, och efter olyckan införde SJ en geoteknisk avdelning som är verksam än i dag. Vid Getå och på några andra platser i landet har det installerats så kallade skredvarnare som ska larma om det sker geologiska förändringar under järnvägen.
Ett nytt hjälpmedel vid signalgivning
En annan olycka var den vid Länninge söder om Bollnäs 1928 där ett norrgående tåg på väg mot Bollnäs meddelat problem med loket varför ett hjälplok sändes ut från Bollnäs. På grund av missförstånd gällande signaleringen i Bollnäs åkte hjälploket ut och kollisionen var ett faktum.
Följden blev att ett tekniskt hjälpmedel togs fram: signalstaven, även kallad stinsspaden. Denna infördes i säkerhetsreglementet och kom i drift januari 1929.