
Järnvägen är inte förskonad från olika incidenter och olyckor, några mindre och andra större.
Några olyckor genererar införande av skärpta bestämmelser eller andra förbättringsåtgärder.
Ett exempel är olyckan vid Getå 1918 där 42 människor kom att mista livet, för övrigt den svåraste och allvarligaste olyckan i svensk järnvägshistoria.
Effekten blev att SJ skaffade en geoteknisk avdelning och än i dag finns vid Getå och på några andra platser så kallade skredvarnare som ska larma om det sker geologiska förändringar under järnvägen.
En annan olycka var den vid Länninge söder om Bollnäs 1928 där ett norrgående tåg på väg mot Bollnäs meddelat problem med loket varför ett hjälplok sändes ut från Bollnäs. På grund av missförstånd gällande signaleringen i Bollnäs åkte hjälploket ut och sammanstötningen var ett faktum.
Följden blev att ett tekniskt hjälpmedel togs fram, signalstaven även kallad stinsspaden.
Denna tog sin utveckling efter Länningeolyckan och infördes i säkerhetsreglementet och i drift från och med 1/10 1929.