
Det europeiska järnvägsnätet
Sveriges första utlandsförbindelse blev verklighet 1871 i och med tågresor till Oslo. Redan då öppnades tankar och möjligheter angående resor inte bara till grannländer utan också kopplade till det europeiska järnvägsnätet.
Resor till Norge och Finland var oproblematiska, medan resor till Danmark och Tyskland krävde lösningar med färjetrafik. Till en början etablerades rena personfärjor, men redan 1892 blev det möjligt att med färja överföra personvagnar i begränsad skala mellan Malmö och Köpenhamn.
Europa via Tyskland
1897 öppnades färjeleden Trelleborg–Sassnitz av de statliga järnvägsbolagen i Sverige och Tyskland. 1909 hade utvecklingen tagit steget vidare så att en tågfärjelinje kunde öppnas mellan städerna och en direktlinje för tåg skapades mellan Stockholm och Berlin. Från Berlin låg resten av Europa helt öppet och kontinenten kom nu mycket närmare.
Färjeläget vid Sassnitz övergavs 1998 för att i stället använda Mukran en bit bort. Vikten av denna färjeled härleds till smeknamnet ”Kungsleden”.