
Olyckan i Lagerlunda brukar räknas som den första riktigt allvarliga järnvägsolyckan i Sverige. Olyckan inträffar natten mot 15 november 1875, när två tåg av misstag hamnar på samma spår och frontalkrockar. Nio personer dör och flera skadas. Loken blir helt förstörda, liksom de flesta av vagnarna.
Orsaken till olyckan utreds - kan det bero på färgblindhet?
Professor Fritiof Holmgren i Uppsala tänkte att olyckan kunde bero på att den ena lokföraren var röd-grön färgblind och inte tolkade trafiksignalerna rätt. Han kände till färgblindhet från sina tyska resor och undersökte - med frågeformulär - nästan 40 000 svenska män och kvinnor och fann att fler än 3,2 procent av männen och 0,2 procent av kvinnorna var röd-grön färgblinda. Han misstänkte att gränsen mellan rött och grönt inte alltid var så skarp och testade därför försökspersonerna med garndockor i en mängd olika färger. På så vis slapp den undersökte att namnge färgerna som rött eller grönt. Ett revolutionerande grepp.
Holmgren sågs också stå med röda och gröna flaggor eller olikfärgade lyktor på banvallen utmed den privata järnvägen mellan Uppsala och Gävle för att testa lokförarna under verkliga förhållanden. Han undersökte också direkt mer än 2 000 soldater. Han var den förste att sätta in röd-grön blindhet i trafiksammanhang.
Vetenskaplig rapport om färgblindhet väcker internationellt intresse
Den 13 oktober 1876 höll Holmgren en demonstration för ledningen av Kongl. Styrelsen för Statens Järnvägar där förekomsten av färgblindhet bland tillkallad personal bevisades. Holmgren yttrade de klassiska orden:
”Mina herrar, sedan vi nu sett detta, är det tydligt, att om hädanefter en olycka i följd af färgblindhet vid Statens Järnvägar skulle inträffa, intet tvifvel kan råda om hvar ansvaret ligger.”
Holmgrens vetenskapliga rapport: ”Om färgblindheten i dess förhållande till järnvägstrafiken och sjöväsendet (1877), översattes snabbt till många språk – inklusive ryska – och från hela Europa vallfärdade man till Holmgrens laboratorier i Uppsala för att närmare studera ämnet. Inom kort blev det obligatoriskt i en mängd länder att testa all trafikpersonal – till lands och sjöss- för förekomst av färgblindhet vilket lett till avsevärd ökning av trafiksäkerheten.