Restaurangvagn: Ro3b 3749
Restaurangvagn Ro3b 3749 har kök, två matsalar och 48 sittplatser. Den byggdes av Kalmar Verkstad år 1946 som en svetsad stålvagn i en serie om tre och var SJ:s första helt elektriska restaurangvagn.
Restaurangvagn Ro3b 3749 har kök, två matsalar och 48 sittplatser. Den byggdes av Kalmar Verkstad år 1946 som en svetsad stålvagn i en serie om tre och var SJ:s första helt elektriska restaurangvagn.
Den här bar- och cafévagnen som fått namnet Sahlins vagn har en spännande historia från Dollartågets dagar.
Förstaklassvagnen Ao15b 3295 hörde till SJ:s flottaste vagnstyp på 1940-talet och var vanlig i snälltågen på stambanorna. Den byggdes ursprungligen för andraklass av Kalmar Verkstad år 1940 som en nitad stålvagn.
Förstaklassvagnen Ao15b 4356 är i princip likadan som vagn 3295, men är 11 år yngre. Det märks på den svetsade vagnskorgen och den lite förenklade inredningen jämfört med vagn 3295.
Den här vagnstypen anses av många fortfarande vara den bekvämaste vagn som någonsin byggts. Den var vanlig i snälltågen på stambanorna under 1960-, 1970- och 1980-talen.
Den kombinerade första- och andraklassvagnen är den äldsta i trafikvagnsparken på Järnvägsmuseet. Den byggdes redan år 1926 för Ostkustbanan.
I början av 1900-talet växte Stockholm med rasande fart och många av stadens invånare flyttar ut till villastäder utanför staden. De flesta av dessa förorter har en har en järnvägs- eller spårvägsstation. För att människorna skulle kunna transportera sig smidigt mellan bostaden och den centrala staden infördes särskild lokaltågstrafik.
Vagnen har en inredning som består av både kupéer och salonger med totalt 86 sittplatser och den har genomgått mycket få ändringar sedan den byggdes.
Andraklassvagnen Co9b 2798 är en personvagn med nitad stålkorg, som byggdes år 1930 av Kockums i Malmö. Vagnstypen var en av SJ:s första större stålvagnsserier.
Personvagnen Co8cs 3200 är en kombinerad andraklass- och cafévagn. Den har kupéer och salonger med 54 sittplatser, samt ett mindre caféutrymme i ena änden med 24 sittplatser.
Denna lilla personvagn byggdes redan år 1901 som tredjeklassvagn för Nässjö-Oskarshamns Järnväg (NOJ) och fick heta CF 550.