Förstaklassvagn: Ao15b 4356
Förstaklassvagnen Ao15b 4356 är i princip likadan som vagn 3295, men är 11 år yngre. Det märks på den svetsade vagnskorgen och den lite förenklade inredningen jämfört med vagn 3295.
Den här vagnstypen hörde till SJ:s flottaste på 1940-talet och var vanlig i snälltågen på stambanorna. Den byggdes av Kockums år 1951 som en svetsad andraklass stålvagn.
Vagnen har två salonger med en tidstypisk inredning med öronlappsfåtöljer, teakväggar och tak i björkfaner. År 1956 blev vagnen att uppklassad till förstaklassvagn och den gick i trafik till sent 1980-tal. Vagnen har genom åren genomgått mycket få förändringar. Nu är den totalrenoverad och togs åter i bruk på 2000-talet för museiresor. Vagnen är målad och märkt så som den såg ut 1956–1970.
Begreppsförklaring
Ao15b är en beteckning (littera på jvg-språk) på vagnstypen och betyder:
A = 1-klass, o (ska uttalas ”noll”) betydde fram till 1970 att det är en boggievagn
15 = Modell 15 i ”Ao-familjen”, vilket har med inredningen och sittplatser att göra
b = en underlitt, som i Ao15-familjen talar om att det är en vagn med stålkorg
4356 är vagnens individnummer
Tillverkad
KMV, 1951
Längd
23,5 meter
37 ton
Hastighet
Högsta tillåtna hastighet: 130 km/h
Sittplatser
48 st