Sovvagn Ao3 3945
Sovvagnen Ao3 3945 kallas populärt för GD-vagnen, eftersom SJ beställde den för att vara representationsvagn för SJ:s generaldirektör och gäster.
Sovvagnen Ao3 3945 kallas populärt för GD-vagnen, eftersom SJ beställde den för att vara representationsvagn för SJ:s generaldirektör och gäster.
Sovvagn WL5DE 4639 byggdes år 1958. Som den första av SJ:s då föråldrade sovvagnspark genomgick den år 1988 en totalombyggnad. I och med ombyggnaden blev det den första sovvagnen med duschar och toaletter i kupéerna.
Den klassiska sovvagnen WL2 4480 byggdes år 1952. Vi den här tiden ökade efterfrågan på resande i sovvagn i både första och andra klass. Det innebar att det behövdes sovvagnar som kunde åka i 130 km/h, vilket de gamla trävagnarna ej var godkända för.
En sovvagn byggd för sänggäster resandes i 1a, 2a och 3e klass.
BC2T 3566 är en liggvagn, men började sitt liv som sittvagn 1944. Liggvagnar blev under 1960-talet ett populärt och billigare alternativ till sovvagnen.
I ena änden på våra tåg finns nästan alltid en stor vagn med lite lustiga takfönster med. Det är DFo25b 3096 som byggdes som post- och resgodsvagn år SJ 1935.
På ånglokstiden värmde man upp resandetågen med ånga och lyset kom exempelvis från generatorer och batterier under vagnarna.