Ellok Rc1 1007
När SJ önskade modernisera sin ellokspark kom Rc-loken till. Det är boggielok, med tyristordrift och rejäl motorstyrka. Med dem kunde man kunde köra både gods och persontrafik, och hastigheten kom upp ett snäpp.
När SJ önskade modernisera sin ellokspark kom Rc-loken till. Det är boggielok, med tyristordrift och rejäl motorstyrka. Med dem kunde man kunde köra både gods och persontrafik, och hastigheten kom upp ett snäpp.
SJ kände av konkurrensen från bilismen och flyget och ville pröva högre hastigheter. Därför utvecklades tillsammans med ASEA elloket Ra, som byggdes i två exemplar av NOHAB och ASEA år 1955.
Elloket Da 888 är tillverkat av flera verkstäder tillsammans år 1955. Loktypen ingick i en serie om 93 lok, vilka fick nummer mellan 790 och 941, som SJ lät beställa på 1950-talet.
Elloket Da 820 är tillverkat av flera verkstäder tillsammans år 1953. Loktypen ingick i en serie om 93 lok, vilka fick nummer mellan 790 och 941, och som SJ lät beställa på 1950-talet.
Elloket D 432 är tillverkat år 1936. Det ingick i en serie om totalt 333 lok som SJ och privatbanorna Bergslagarnes Järnväg och Dalslands Järnväg lät tillverka mellan 1925 och 1943.