• Orange lok med flera personvagnar på bangård med många spår.

    Ellok Rc1 1007

    När SJ önskade modernisera sin ellokspark kom Rc-loken till. Det är boggielok, med tyristordrift och rejäl motorstyrka. Med dem kunde man kunde köra både gods och persontrafik, och hastigheten kom upp ett snäpp.

  • Orange lok med flera personvagnar står framför en sommargrön skog.

    Ellok Ra 846

    SJ kände av konkurrensen från bilismen och flyget och ville pröva högre hastigheter. Därför utvecklades tillsammans med ASEA elloket Ra, som byggdes i två exemplar av NOHAB och ASEA år 1955.

  • Till vänster lok med många vagnar. Till höger långt godståg.

    Ellok Da 888

    Elloket Da 888 är tillverkat av flera verkstäder tillsammans år 1955. Loktypen ingick i en serie om 93 lok, vilka fick nummer mellan 790 och 941, som SJ lät beställa på 1950-talet.

  • Utsmyckat lok med vagnar framför station i vintrigt landskap.

    Ellok Da 820

    Elloket Da 820 är tillverkat av flera verkstäder tillsammans år 1953. Loktypen ingick i en serie om 93 lok, vilka fick nummer mellan 790 och 941, och som SJ lät beställa på 1950-talet.

  • Rött lok med röda vagnar på räls i höstlandskap.

    Ellok D 432

    Elloket D 432 är tillverkat år 1936. Det ingick i en serie om totalt 333 lok som SJ och privatbanorna Bergslagarnes Järnväg och Dalslands Järnväg lät tillverka mellan 1925 och 1943.