• Rött lok med ordet SJ samt ränder målat i vitt. Ståendes på vändskivan utanför lokstall i vintrigt landskap.

    Motorlok T41 204

    Det dieselelektriska loket T41 204 byggdes av NOHAB på licens från GM 1956. Med dieselelektrisk menas att en dieselmotor driver en elgenerator som i sin tur driver flera elmotorer. Loket T41 204 har en GM tvåtakts V12:a som driver en huvudgenerator som is in tur ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier.

  • Stort vinrött och rött lok parkerat på vändskiva utanför grönt lokstall. Gula ränder på loket.

    Motorlok T42 205

    T42 205 är ett dieselelektriskt lok, som var EMD:S provlok för Europa.

  • Lok i rött, vitt och blått framför grönt lokstall.

    Motorlok T43 235

    T43 är ett dieselelektriskt lok, byggt av NOHAB på licens från GM, 1961–63. Med dieselelektrisk menas att den stora GM tvåtakts V12:an driver en huvudgenerator, som ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier.

  • Mindre lok i blått, vitt och rött kopplat till mörkröd personvagn.

    Motorlok Z65 492

    Z65 är en lokomotor, vilket betyder att den är till för växling och har max 300 hk. Den körs fossilfritt på Ecopar Bio 100.

  • Orangemålat lok stående på vändskiva.

    Motorlok Z67 626

    Z67 är en lokomotor, vilket betyder att den är till för växling och har max 300 hk. Den körs fossilfritt på Ecopar Bio 100.

  • Rödmålat lok stående på räls framför grönt lokstall.

    Motorlok Z67 630

    Z67 är en lokomotor, vilket betyder att den är till för växling och har max 300 hk. Den körs fossilfritt på Ecopar Bio 100.

  • Rött lok framför grönt lokstall där rälsbuss tittar ut.

    Motorlok Z 68

    SJ:s första typ av motorlok var litt Z, ett mycket litet lok som tillverkades av Bjurström AB Slipmaterial i Västervik. Lokomotorerna, som kom till i andra halvan av 1920-talet, byggdes för att kunna ersätta både ånglok och hästar vid lättare växling.

  • Limegult lok med orange rälsbuss kopplad. En man i förarhytten, en man står längst fram på loket.

    Motorlok DAL 651

    DAL 651 är en lokomotor, vilket betyder att den är till för växling och har max 300 hk. Den körs fossilfritt på Ecopar Bio 100.