SJ köpte i mitten av 1950-talet in tre lokomotortyper som hette Z61 (Kockums), Z62 (Hägglunds & söner) och Z63 (Nohab). I slutet av 70-talet beslöt SJ att ge dessa tre typer den gemensamma litteran Z67 och modernisera alla 31 med samma motor, dieselhydrauliska kraftöverföring och effekt – även om själva utseendet skilde sig åt.

Under SJ-tiden användes loken främst i norra Sverige och många hamnade hos Banverket. Z61 363 byggdes om av Hägglunds 1981 och den fick då ny identitet som Z67 626. Lokomotorn används i vår växling i Gävle och har återfått samma färg och märkning som den hade under 80-talet.

Begreppsförklaring

Z67 är en beteckning (”littera” på järnvägsspråk) som betyder:

  • Z står för lokomotor (ca 300 hk).
  • 67 är ”modell 67” inom Z-familjen
  • 626 är lokets individnummer  

Tillverkad

Kockum, 1957

Längd

9,2 meter

Vikt

32 ton

Motorstyrka

365 hk, motor Cummins KT1150L

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet 60 km/h