SJ köpte i mitten av 50-talet in tre lokomotortyper som hette Z61 (Kockums), Z62 (Hägglunds & söner) och Z63 (Nohab). I slutet av 70-talet beslöt SJ att ge dessa tre typer den gemensamma litteran Z67 och modernisera alla 31 med samma motor, dieselhydrauliska kraftöverföring och effekt – även om själva utseendet skilde sig åt.

Under SJ-tiden användes loken främst i norra Sverige och många hamnade hos Banverket. Z63 488 byggdes om av Hägglunds 1981 och den fick då ny identitet som Z67 651 och den kom på 80-talet att användas av SJ Gods i Dalarna.

1993 togs den över av Banverkets Industridivision i Nässjö, som använde den kring sina spårbyteståg runt om i landet, och den blev då gulmålad. Den fick Banverkets littera DAL, som ska uttydas ”Dieselarbetslok” och den fick även Industridivisionens inofficiella logotyp med Rallarhatten och mustaschen i fronterna.

Lokomotorn används för vår växling i Gävle och har återfått sin färg och märkning som den hade hos Banverket.

Begreppsförklaring

  • DAL är en beteckning som kallas ”littera” på järnvägsspråk som ska uttydas ”Dieselarbetslok”
  • 651 är lokets individnummer

Tillverkad

NOHAB 1958  

Längd

9,2 meter

Vikt

32 ton

Motorstyrka

365 hk, motor Cummins KT1150L  

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet 60 km/h