Järnvägens yrken
-
Stationsskrivare
Stationsskrivaren tjänstgjorde på järnvägsstationen och var i hierarkin under järnvägsstationens högsta befäl, stationsinspektor eller stationsmästare.
-
Stationskarl
Stationskarlen var en slags allt-i-allo, anställd inom trafikavdelningen. Närmaste chefer var stationsinspektorn och stationskarlsförmannen.
-
Tågstäderska
Genom täta ronder genom personvagnarna såg städerskan till att "städning och putsning är tillfredställande".
-
Trädgårdsdirektör
Trädgårdsdirektören ledde arbetet med planteringar kring järnvägsstationerna.
-
Banmästare
Banmästaren tillhörde banavdelningen och ansvarade för en bansträcka inom den bansektion som han tillhörde. Banmästarens chef var baningenjören.
-
Grindvakt
Där vägarna korsade järnvägen fanns förr grindar. De sköttes av en grindvakt.
-
Eldare
Sköta ångpannan, ta in vatten, fylla på kol, rengöring, smörjning och putsa lyktor – det var några av eldarens uppgifter.
-
Bromsare
För att kunna bromsa lok och vagnar användes från början skruvbromsar. Bromsarna i vagnarna sköttes av bromsaren som på lokförarens signal skulle skruva åt eller lossa på bromsen.
-
Konduktör
Inte bara kontrollera biljetter. Konduktören hade många arbetsuppgifter.
-
Lokförare
Lokföraren är lokets och tågets förare. "Lokomotivföraren bör fullkomligt inse vigten och den moraliska ansvarigheten af sin befattning, samt att många medmänniskors lif kunde komma i fara genom försumlighet, bristande rådighet eller ouppmärksamhet å hans sida" (ur SJ:s tjänstgöringsreglemente från 1874).
-
Stationsinspektor
Stationsinspektor förkortas Stins och det är nog denna benämning som är mer känd för allmänheten.
-
Banvakt
Banvakterna ansvarade för att tågen säkert kunde trafikera banan. När järnvägarna i Sverige togs i bruk behövde de underhållas och bevakas. Särskild personal anställdes för att göra det, de kallades banvakter.