T43 är ett dieselelektrisk lok, byggt av NOHAB på licens från GM, 1961-63.

Med dieselelektrisk menas att den stora GM tvåtakts V12:an driver en huvudgenerator, som ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier. Loken fick en vacker och fin färgsättning och anledningen var faktiskt att de skulle användas på en del banor som var rätt nedläggningshotade, men ändå ge en positiv bild av SJ. Loken har genom åren använts på de flesta banor i Sverige som inte har kontaktledning, och fortfarande används ca hälften av olika operatörer i Sverige. 239 användes av Banverket på 90-talet och fick då den gula färgen, och på lång sikt planeras loket återfå den orangea 80-talsdesignen. Loket finns normalt i Ängelholm där det även används i Trafikverkskolans utbildningsverksamhet.
Loket är försett med ATC och kan användas för körningar på nästan hela det svenska järnvägsnätet. Vi äger även T43 235 och detta är återställt i den vit-röd-blåa färgsättning loken hade när de var nya.

Mer läsning