Dm3 "Oskar" på Järnvägsmuseet. Foto: Mikael Dunker

När Malmbanan behövde starkare ellok så köptes på 50-talet tvådelade ellok typ Dm. Dessa hade bara hytt i ena änden, och kopplades ”rygg mot rygg”. 1960 tillkom en tredje lokdel som man satte i mitten. Den kallades då Dm3 och hade inga hytter alls.

Loken kallades alltså Dm-Dm3-Dm, men när LKAB själva tog över dem fick denna kombination heta Dm3 rätt och slätt. Med dessa tre delar blev Dm3-loket berömt och känt långt utanför Sverige för sin storlek och styrka i kombination med koppelstångsdrift.

Loken användes uteslutande i malmtågen mellan Luleå och Narvik genom åren och det han bli 19 Dm3-lok byggda. Lok 1246-1247-1248 blev den sista Dm3 som byggdes, och det var så sent som 1970. Loket renoverades kraftigt på 90-talet och fick då namnet Oskar efter en gruvfyndighet hos LKAB. Dm3:ornas saga var all sommaren 2013 då fyra lok stod sommarreserv, och på hösten 2013 lämnades Oskar över som gåva från LKAB till Sveriges Järnvägsmuseum. Oskar kördes hem till Gävle och står nu i vårt fordonsmagasin på Nynäs. Oskar är körduglig men tas bara ut vid speciella tillfällen.

Mer läsning