• Restaurangvagn: Ro3b 3749

    Restaurangvagn Ro3b 3749 har kök, två matsalar och 48 sittplatser. Den byggdes av Kalmar Verkstad år 1946 som en svetsad stålvagn i en serie om tre och var SJ:s första helt elektriska restaurangvagn.

  • Bar- och cafévagn S1 3607

    Den här bar- och cafévagnen som fått namnet Sahlins vagn har en spännande historia från Dollartågets dagar.

  • Sovvagn Ao3 3945

    Sovvagnen Ao3 3945 kallas populärt för GD-vagnen, eftersom SJ beställde den för att vara representationsvagn för SJ:s generaldirektör och gäster.

  • Äldre sovvagn WL2 4480

    Den klassiska sovvagnen WL2 4480 byggdes år 1952. Vi den här tiden ökade efterfrågan på resande i sovvagn i både första och andra klass. Det innebar att det behövdes sovvagnar som kunde åka i 130 km/h, vilket de gamla trävagnarna ej var godkända för.

  • Ånglok B 1316

    B 1316 är ett ånglok som är byggt av Motala Verkstad 1917.

  • Ellok D 432

    Elloket D 432 är tillverkat år 1936. Det ingick i en serie om totalt 333 lok som SJ och privatbanorna Bergslagarnes Järnväg och Dalslands Järnväg lät tillverka mellan 1925 och 1943.

  • Motorlok T41 204

    Det dieselelektriska loket T41 204 byggdes av NOHAB på licens från GM 1956. Med dieselelektrisk menas att en dieselmotor driver en elgenerator som i sin tur driver flera elmotorer. Loket T41 204 har en GM tvåtakts V12:a som driver en huvudgenerator som is in tur ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier.

  • Y6 1109

    Y6 1109 är en rälsbuss byggd hos AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping, 1957. På 50-talet lät SJ beställa mer än 300 rälsbussar och släp av samma typ från olika tillverkare.

  • "Svarta Maja" MDR 2907

    Under 1930-talet lät SJ beställa ett antal inspektionsdressiner hos Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå. Motordressinen 2907 är en inspektionsdressin för SJ:s banavdelning. Många tror att det är en ombyggd bil, men den är byggd helt och hållet av Hilding Carlssons, med undantaget att grillen är en avkortad Ford lastbilsgrill från 1937.

  • 3-klassvagn Co13 2832

    I början av 1900-talet växte Stockholm med rasande fart och många av stadens invånare flyttar ut till villastäder utanför staden. De flesta av dessa förorter har en har en järnvägs- eller spårvägsstation. För att människorna skulle kunna transportera sig smidigt mellan bostaden och den centrala staden infördes särskild lokaltågstrafik.

  • Andraklassvagn Co9b 2798

    Andraklassvagnen Co9b 2798 är en personvagn med nitad stålkorg, som byggdes år 1930 av Kockums i Malmö. Vagnstypen var en av SJ:s första större stålvagnsserier.