• Ett svart ånglok från 1911 står uppställd på en vändskiva framför sitt lokstall.

    Ånglok B 1108

    Ångloket B 1108 är byggt av Motala Verkstad år 1911 och ingick i en serie om totalt 96 lok.

  • Svart lok som drar fyra personvagnar på räls framför gult hus. Puffar svart rök.

    Ånglok B 1316

    B 1316 är ett ånglok som är byggt av Motala Verkstad 1917.

  • Mörk kvällsbild av en räls med ett lysande svart ånglok som puffar rök.

    Ånglok B 1429

    Ångloket B 1429 är byggt av Motala Verkstad år 1919 och ingick i en serie om totalt 96 lok.

  • Ensamt lok stående på räls i vinterlandskap med rök som stiger ur skorstenen.

    Ånglok E10 1746

    För att vara ånglok är E10 1746 ett modernt lok, byggt för tunga godståg på banor med lågt axeltryck.

  • Lok med mycket kol i lasten stående på spår. Man i arbetskläder putsar på loket.

    Ånglok Ka 692

    Ångloket Ka 692 byggdes redan år 1901 på Vagn & Maskinfabriken i Falun. Det var det första loket fabriken byggde.

  • Lok med många godsvagnar i kvällsljus på järnvägsspår. Lång exponering, ljusstrimmor.

    Ånglok N 576

    Ånglok N 576 är tillverkat vid Motala Verkstad år 1900. SJ var i behov av nya och starkare växellok och köpte åtta stycken N-lok.

  • Lok ståendes vid perrong framför stationshus och puffar rök i kvällsljus.

    Ånglok S1 1923

    Ångloket S1 1923 är det nyaste ångloket i Järnvägsmuseets samling. Efter andra världskriget fanns behov av starkare dragkraft, men dieselloken var inte tillräckligt utvecklade för att kunna ersätta ångloken. Den sista beställningen av ånglok som SJ gjorde var av typ S1.

  • Svart lok stående på räls en grönskande sommardag.

    Ånglok C7 1774

    De svenska privatbanorna utvecklade helt andra loktyper än SJ. Bergslagarnes Järnvägar (BJ) från Falun till Göteborg var det största bolaget och deras lok typ A/C/C3 från år 1901 var en snälltågsmaskin för lätta och snabba tåg.