Sveriges första lok med överhettare i pannan heter BJ C3 52 och finns bevarat av NOHAB:s ångloksklubb i Trollhättan. Järnvägsmuseets lok C7 1774, som hos BJ hade nummer 51 är i samma serie.

Loken blev omoderna på 1930-talet och lok 51 såldes till Nässjö-Oskarshamns Järnväg (NOJ) år 1941 och fick där nummer 37. Det tjänstgjorde i persontåg och även för påskjutning på tunga tåg i backarna från Eksjö till Nässjö.

Vart loket tog vägen när NOJ togs över av SJ år 1946 är höljt i ett dunkel. Troligen ansåg SJ att loket, som nu hette C7 1774, som udda och lite för svagt. Det slopades redan 1953, och blev från 1955 beredskapslok. Till en början var det uppställt i Eslöv lokstall och senare i Loshults lokhus.

När Hultsfreds hembygdsförening ville ha ett före detta NOJ-lok till sin hembygdspark blev de erbjudna just det här loket, och det kom dit år 1963, med Järnvägsmuseet som ägare.

Loket mådde ganska bra under sitt tak i Hultsfred, men år 2009 kom det tillbaka till Järnvägsmuseet och har rustats upp i körbart skick av Järnvägsmusei vänner i Ängelholm och togs i drift år 2023.

Loket har renoverats i det skick det hade efter en revision 1949 och representerar ett för SJ udda lok, med ursprung från en privatbana.  

Begreppsförklaring

C7 är en beteckning som kallas ”littera” på järnvägsspråk där C betyder ånglok med 2 löpaxlar fram, och 2 drivaxlar, 2 cylindrar samt för snälltåg.
7 betyder ”typ 7” inom C-familjen.
1774 är lokets individnummer.

Tillverkad

Nydqvist & Holm, Trollhättan, 1904  

Längd

14,5 meter

Vikt

61,9 ton

Motorstyrka

Dragkraft 5,7 ton, vilket ger ca 650 hk  

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet 90 km/h