BERÄTTARE:                            [intro spelas, med äldre pompig musik och olika korta klipp från serien visas] Under några dagar i oktober begav sig ett team av filmare, historiker och järnvägsentusiaster ut i två av järnvägsmuseets motordressiner. Resan resulterade i ett antal kortfilmer, Tågnördarna.

HENRIK REUTERDAHL:        [Henrik och Emelie färdas i en motordressin] Det är jättehalt. Då sandar vi lite. [Henrik drar i en spak inne i dressinen]

EMELIE SVENSSON:                Oj, nu skakar det.

HENRIK REUTERDAHL:          [Henrik och Emelie fortsätter färdas i en motordressin. Man ser ut från fönstret på naturen utanför] Det är ju det att man vill inte sanda medan du slirar för då kan det ju hugga plötsligt då. Men det är ju backen här då som sagt, den är ju då 17 promille, det menas att det stiger 17 meter på en kilometer och i järnvägssammanhang är det väldigt, väldigt mycket. Så stambanorna byggdes ju för 10 promilles lutning på den standarden, medan privata bolag byggde för 17 och här är det 17 promille ungefär 2 mil, så det här är ju en fruktad backe.

EMELIE SVENSSON:            För den här delen har varit privatbana då?

HENRIK REUTERDAHL:        Ja, det är alltså Orsa-Härjeådalens järnväg hette det här bolaget en gång i tiden, och inlandsbanan har allmänt även 17 promilles backe tror jag det mesta. Eller ja, det mesta, det finns ju såna. Men har du en standard, du kan ju ha ett tåg med en viss vikt upp till Sveg, men du kan inte hänga på vagnar på vägen. Eller kan och kan, men det blir ju att tågets hela längd beror ju på den här lutningen, längd och vikt då. Och nu är vi kilometer 250, det innebär att vi närmar oss [hör inte 0:02:28] bron här då. Så bakom kurvan här uppe ska vi korsa Emån, och det här var då på sin tid Sveriges högsta järnvägsbro på 35 meter över vattnet. Så den är ju inte högst i dag, men den är väldigt häftig. Det är nog faktiskt Sveriges mest spektakulära bro måste jag säga.

BERÄTTARE:                            Vid [hör inte 0:02:53] passeras Emån på en hög bro där rälsbussen kör sakta för att resenärerna ska få njuta av utsikten.

HENRIK REUTERDAHL:        Ja, det är inte … det går inte att gasa nu ser du.

EMELIE SVENSSON:                Nej.

HENRIK REUTERDAHL:        Nej, jag tror jag gör så här. Vi tar oss till Emådalen även om det går sakta.

EMELIE SVENSSON:                Ja, du tror det?

HENRIK REUTERDAHL:        Soppatorsk.

EMELIE SVENSSON:                Ja, Volvomotor.

HENRIK REUTERDAHL:        Vi gör så här, [hör inte 0:04:31]. [hör inte 0:04:40].