Foto: Robert Sjöö

T43 är ett dieselelektrisk lok, byggt av NOHAB på licens från GM, 1961-63.

Med dieselelektrisk menas att den stora GM tvåtakts V12:an driver en huvudgenerator, som ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier. Loken fick en vacker och fin färgsättning och anledningen var faktiskt att de skulle användas på en del banor som var rätt nedläggningshotade, men ändå ge en positiv bild av SJ. Loken har genom åren använts på de flesta banor i Sverige som inte har kontaktledning, och fortfarande används ca hälften av olika operatörer i Sverige. 235 har varit använts i Södra Sverige och varit stationerat i tidsordning:) Borås, Norrköping och Halmstad innan dess redan på 90-talets början blev museilok hos oss på SJVM. Den användes då i Hässleholm och var SJs sista T43 i godstågstjänst. Loket lackerades 2014 om i sin gamla färgsättning som bilden visar.

Loket är försett med ATC och kan användas för körningar på nästan hela det svenska järnvägsnätet. SJVM äger även T43 239, men den har en gul färgsättning som ej är historiskt korrekt, men även detta loket används i trafik. Det enda loket av T43 som hade en extra dieselmotor/generator för tågvärme var 209, så detta lok får kompletteras med en tågvärmevagn (S17d 55134) när det används i extratåg.

Mer läsning

T43 235 på Järnväg.net