Loken fick en vacker färgsättning för att de skulle användas på banor som var nedläggningshotade, men ändå kunna ge en positiv bild av SJ.

Loken har genom åren använts på de flesta banor i Sverige som inte har kontaktledning, och ungefär hälften används fortfarande av olika operatörer i Sverige.

Tåg 235 användes i Södra Sverige och var stationerat i Borås, Norrköping och Halmstad innan det under 90-talets början blev museilok hos oss på SJVM. Tåget användes då i Hässleholm och var SJ:s sista T43 i tjänst. Loket lackerades 2014 om i sin gamla färgsättning som bilden visar.

Loket är försett med ATC (Automatic Train Control) och kan användas för körningar på nästan hela det svenska järnvägsnätet. Man ser ofta loket i Vildmarkståget och det har då med sig en tågvärmevagn för att få kraft (1000 V, 16 2/3 Hz) till tåget.

Begreppsförklaring

T43 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:

  • T = Diesellok med mer än 300 hästkrafter för linjetrafik
  • 43 = Av typ 43 inom ”T-familjen”
  • 235 är lokets individnummer

Tillverkad

NOHAB och GM år 1962  

Längd

14,2 meter

Vikt

72 ton

Motorstyrka

1 425 hk

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet 95 km/h