
S1 1923 är det nyaste ångloket i samlingen. När SJ efter andra världskriget började fundera på dragkraft var inte dieselloken tillräckligt driftsäkra för att ersätta ånglok än, och den sista beställningen SJ gjorde på ånglok var av typ S1.
Det är ett tanklok (kan gå lika fort åt båda håll), med stora förråd och hyfsat starkt. Loket är till för både person- och godstrafik och 20 st köptes. Loken levererades 1952-1953 och S1 1923 var ett av dem. S1-loken användes bland annat på Ystad- och Simrishamnsbanorna, Halmstad-Nässjö, Borås-Alvesta, Ludvika-Vansbro samt Inlandsbanan och de norrländska tvärbanorna. Just 1923 fanns på slutet i Östersund och drog 1966 bland annat det sista tåget mellan Sveg och Hede, innan det blev museilok och ställdes upp intill stationshuset i Sveg i många år. På 90-talet hamnade loket hos oss i Gävle efter en renovering i Grängesberg. Loket har varit avställt i några år men är nu åter i drift, och gör sig bra vid körningar där man vill slippa ett tenderlok som går sakta med tendern först.