Ånglok B 1108
Ångloket B 1108 är byggt av Motala Verkstad år 1911 och ingick i en serie om totalt 96 lok.
Ångloket B 1108 är byggt av Motala Verkstad år 1911 och ingick i en serie om totalt 96 lok.
B 1316 är ett ånglok som är byggt av Motala Verkstad 1917.
Ångloket B 1429 är byggt av Motala Verkstad år 1919 och ingick i en serie om totalt 96 lok.
För att vara ånglok är E10 1746 ett modernt lok, byggt för tunga godståg på banor med lågt axeltryck.
Ångloket Ka 692 byggdes redan år 1901 på Vagn & Maskinfabriken i Falun. Det var det första loket fabriken byggde.
Ånglok N 576 är tillverkat vid Motala Verkstad år 1900. SJ var i behov av nya och starkare växellok och köpte åtta stycken N-lok.
Ångloket S1 1923 är det nyaste ångloket i Järnvägsmuseets samling. Efter andra världskriget fanns behov av starkare dragkraft, men dieselloken var inte tillräckligt utvecklade för att kunna ersätta ångloken. Den sista beställningen av ånglok som SJ gjorde var av typ S1.
De svenska privatbanorna utvecklade helt andra loktyper än SJ. Bergslagarnes Järnvägar (BJ) från Falun till Göteborg var det största bolaget och deras lok typ A/C/C3 från år 1901 var en snälltågsmaskin för lätta och snabba tåg.