
Rälsbusstrafiken kom att rädda trafiken på många banor, genom att den var så mycket billigare och snabbare än ånglokstrafiken. Därmed kom den också att slå undan benen för ånglok i persontrafik på allvar. Dessa rälsbussar fick en rak åttacylindrig dieselmotor från Scania, och är kända för både sitt klassiska utseende och motorljud.
Y6 1109 kom till Järnvägsmuseet redan på 80-talet och används ofta i körningar mellan Gävle Central och museet eller Tåghallen.
Begreppsförklaring
Y6 är en beteckning (littera på jvg-språk) på rälsbusstypen och betyder:
- Y = Dieseldriven rälsbuss
- 6 = Typ 6 inom Y-familjen som i detta fall betyder inredning med låga ryggstöd, och 53 sittplatser
- 1109 är vagnens individnummer
Tillverkad
ASJL, år 1957
Längd
17,6 meter
Vikt
20 ton
Sittplatser
53
Motorstyrka
200 hk