SJ köpte 102 lok av modellen i början av 60-talet, och tillsammans med T43 slog dessa de sista ångloken ur trafik. Loken sattes in för växling och lättare godstrafik. De fick utrustning för multipelkörning så att två lok kunde köras ihop.

Alla Z65 hade en blå-vit-röd färgsättning från början och många tror att de är målade på samma sätt som den jämngamla T43, men färgerna är faktiskt omvända. Initialt hade de en dieselhydraulisk kraftöverföring med en Rolls-Royce-motor, men genom åren fick flera denna utbytt mot Scania eller Deutz.

Efter sin trafiktid i bland annat Sundsvall och Linköping så hamnade Z65 492 först på järnvägsskolan i Mjölby, och sedan i Ängelholm innan den blev museilok. 2017 återfick den sin gamla färg och märkning, och den används som växellok i Gävle. Många Z65 byggdes om till Z70, men än finns det några Z65 i trafik.

Begreppsförklaring

Z65 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:

  • Z = Lokomotor med max 300 hk
  • 65 = Av typ 65 inom ”Z-familjen”
  • 492 är lokets individnummer

Tillverkad

Kalmar Verkstad, 1962  

Vikt

28 ton

Motorstyrka

265 kw, Deutz KHDF12M716  

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet 60 km/h