
Z65 är en dieseldriven lokomotor, och med det menas att den är till för växling och har max 300 hk.
SJ köpte hela 102 stycken i början av 60-talet och tillsammans med T43 slog dessa ut de sista ångloken ur trafik och loken sattes in i växling och lättare godstrafik. De fick utrustning för multipelkörning så att två lok kunde köras ihop. Alla Z65 hade en blå-vit-röd färgsättning från början och många tror att de är målade på samma sätt som den jämngamla T43, men färgerna är faktiskt omvända. När det kom hade de en dieselhydraulisk kraftöverföring med en Rolls-Royce-motor, men genom åren fick flera denna utbytt mot Scania eller Deutz. Efter sin trafiktid ibland annat Sundsvall och Linköping så hamnade den först på järnvägsskolan i Mjölby och sedan i Ängelholm innan den blev museilok. 2017 återfick den sin gamla färg och märkning igen och den används som växellok i Gävle. Många Z65 byggdes om till Z70, men än finns det några Z65 i trafik.