Loket byggdes i en serie om fem lok, och de var SJ:s första egenkonstruerade linjediesellok. De användes fram till 1962 för persontrafik mellan Halmstad och Nässjö samt mellan Borås och Alvesta. Så småningom kom de att gå mycket på sträckan Mora-Borlänge, vilket de gjorde fram till 1978.

Just lok T41 204 kom sedan att dra godståg kring Östersund, innan det hamnade hos Järnvägsmuseet. Här har det renoverats till det utseende det hade på 1970-talet.

Järnvägsmuseet äger även loket T41 200 som finns deponerat hos Nässjö Järnvägsmuseum.

Begreppsförklaring

T41 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:

  • T = Diesellok med mer än 300 hästkrafter för linjetrafik
  • 41 = Av typ 41 inom ”T-familjen”
  • 204 är lokets individnummer

Tillverkad

NOHAB och GM, 1955  

Längd

15,4 meter

Vikt

84 ton

Motorstyrka

1 425 hk

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet 100 km/h