
E10 1746 är ett (för att vara ånglok) modernt lok som är byggt för tunga godståg på banor med lågt axeltryck.
Förebilden var Halmstad-Nässjö Järnvägars loktyp litt G12 (som av SJ fick heta E9), och eftersom tiden inte var mogen för diesellok än, så beställde SJ 10 lok av typ E10, som till sin konstruktion är mycket lika G12/E9. Loken levererades 1947 och sattes in i godstrafiken främst på Inlandsbanan Mora-Storuman samt på Orsa-Bollnäs och på Borlänge/Falun-Mora. Loken ger ett mycket pampigt intryck med sina rökskärmar, och dessa stora plåtar har till uppgift att skapa ett drag utmed pannan, så att röken lyfter över hytten och inte skymmer sikten för föraren. Loket är trecylindrigt, driver på fyra axlar och har oljeeldning. E10 1746 stod länge i beredskap i Lekomberg utanför Ludvika, men när det slopades blev det museilok. Idag kommer loket mestadels att vara stationerat i Östersund för körningar på Inlandsbanan. Ångloket E10 1746 renoveras under 2017-2019 till körbart skick.