Loktypen var tänkt att användas i tunga snälltåg och snabba godståg. Med sin pampiga framtoning - bakåtlutande cylindrar, vindklyvarhytt och spetsigt sotskåp - så var det en snygg, snabb och populär loktyp. Loken är tvåcylindriga och driver på tre drivaxlar. Drivhjulen är höga för att kunna köra i dåtidens höga hastigheter.

B-loken användes länge i trafik och B 1429 användes i Göteborgs- och Norrköpingstrakten mot slutet. De togs ur trafik i slutet av 1960-talet. Det har 4-axlig tender vilket ger det bra förråd.

Som det första ångloket i Sverige försågs det år 2020 med ATC-system (Automatic Train Control) vilket gör att loket inte kan köra för fort, eller köra förbi röda signaler.  

Begreppsförklaring

B är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:
B = Tenderånglok för tunga snälltåg och snabba godståg. Tre drivaxlar
1429 är lokets individnummer  

Tillverkad

Motala Verkstad, 1919  

Längd

19,5 meter (A-tender)

Vikt

117 ton

Motorstyrka

Dragkraft 9,6 ton vilket ger ca 1 180 hk  

Hastighet

90 km/h framåt och 60 km/h bakåt