Den här vagnstypen hörde till SJ:s flottaste på 1940-talet och var vanlig i snälltågen på stambanorna. Den byggdes av Kockums år 1951 som en svetsad andraklass stålvagn.

Vagnen har två salonger med en tidstypisk inredning med öronlappsfåtöljer, teakväggar och tak i björkfaner. År 1956 blev vagnen att uppklassad till förstaklassvagn och den gick i trafik till sent 1980-tal. Vagnen har genom åren genomgått mycket få förändringar. Nu är den totalrenoverad och togs åter i bruk på 2000-talet för museiresor. Vagnen är målad och märkt så som den såg ut 1956–1970.  

Begreppsförklaring

Ao15b är en beteckning (littera på jvg-språk) på vagnstypen och betyder:
A = 1-klass, o (ska uttalas ”noll”) betydde fram till 1970 att det är en boggievagn
15 = Modell 15 i ”Ao-familjen”, vilket har med inredningen och sittplatser att göra
b = en underlitt, som i Ao15-familjen talar om att det är en vagn med stålkorg
4356 är vagnens individnummer  

Tillverkad

KMV, 1951

Längd

23,5 meter

37 ton

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet: 130 km/h

Sittplatser

48 st