Vagnen har två salonger med en tidstypisk inredning med öronlappsfåtöljer, teakväggar och tak i björkfaner. År 1956 blev vagnen att uppklassad till förstaklassvagn.

Den gick i trafik till sent 1980-tal då den köptes av Kalmar Järnvägars museiförening och kom till Järnvägsmuseet genom en bytesaffär. Vagnen har genom åren genomgått mycket få förändringar. Nu är den totalrenoverad och togs åter i bruk på 2000-talet för museiresor. Vagnen är målad och märkt så som den såg ut 1956–1970.

Begreppsförklaring

Ao15b är en beteckning (littera på jvg-språk) på vagnstypen och betyder:
A = 1-klass, o (ska uttalas ”noll”) betydde fram till 1970 att det är en boggievagn
15 = Modell 15 i ”Ao-familjen”, vilket har med inredningen och sittplatser att göra
b = en underlitt, som i Ao15-familjen talar om att det är en vagn med stålkorg
3295 är vagnens individnummer 

Tillverkad

KV, 1940

Längd

23,5 meter

Vikt

48 ton

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet: 130 km/h  

Sittplatser

48 st