Pressrum

Välkommen till Järnvägsmuseets pressrum. Här hittar du våra pressmeddelanden och pressbilder. Om du saknar något eller önskar veta mer, vänligen kontakta oss.
Ånglok R 975 i Abisko 1920

Kiruna gästas av Järnvägsmuseet och LKAB i kraftfullt samarbete

2021-11-25

Sommaren 2022 kommer Järnvägsmuseet i Gävle, i ett nära samarbete med LKAB, att besöka Kiruna. Anledningarna är flera – det är Kirunafestivalen och sista sommaren med Kiruna gamla centrum, Malmbanans norra del är 120 år och 2023 kommer Malmbanan att ha det nya signalsystemet ERTMS. Innan övergången från ATC till ERTMS har därmed Järnvägsmuseet en sista chans att låta några av Malmbanans giganter återigen visa upp sig i full drift, på rätt plats.
Sommaren 2022 kommer Järnvägsmuseet i Gävle, i ett nära samarbete med LKAB, att besöka Kiruna. Anledningarna är flera – ...
Ånglok B 1429 högupplöst, bild 1, 2020-09-24

Nordens första ånglok med automatiskt säkerhetssystem

2020-09-30

Det statliga Järnvägsmuseet i Gävle kör historiska tåg på hela det svenska järnvägsnätet. För att kunna fortsätta med det även i framtiden har museet själva försett ett av sina ånglok, tillverkat 1919, med ett automatiskt säkerhetssystem. Detta är första gången någonsin i norden som ett ånglok får ATC, Automatic Train Control.
Det statliga Järnvägsmuseet i Gävle kör historiska tåg på hela det svenska järnvägsnätet. För att kunna fortsätta med de...

Statliga stödet bidrog till färre uppsägningar

2020-06-20

Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM), som driver Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet och Järnvägsmuseet, lade tidigare i vår ett stort varsel men tack vare bland annat det statliga krisstödet från regeringen har SMTM kunnat minska antalet uppsägningar betydligt. Den ekonomiska krisen kvarstår dock.
Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM), som driver Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet och Jär...

Information om Järnvägsmuseets ekonomiska läge

2020-04-08

Järnvägsmuseet påverkas kraftigt av Vasamuseets förlorade intäkter eftersom de tillhör samma organisation. När besökarna uteblir på Vasamuseet på grund av coronaviruset står även Järnvägsmuseet inför både akuta och långvariga ekonomiska problem. Omfattande besparingsåtgärder har redan införts men de räcker inte utan nu förbereds för att varsla personal. Därmed kan Järnvägsmuseets ombyggnad bli ytterligare försenad och som yttersta konsekvens kan stora delar av verksamheten vara i fara. Utan stöd är det till slut ett unikt kulturarv och ett av Gävleregionens starkaste besöksmål som hotas.
Järnvägsmuseet påverkas kraftigt av Vasamuseets förlorade intäkter eftersom de tillhör samma organisation. När besökarna...
Ånglok S1 1923, sommarbild

Det sista ångtåget till Sveg återvänder – 52 år senare

2018-11-29

Järnvägsmuseet i Gävle kör tillsammans med Svenska Järnvägsklubben ångtåg på Inlandsbanan, sträckan Mora–Sveg–Östersund den 5-6 december. Tåget dras av loket S1 1923, vilket är lite speciellt för Härjedalen, eftersom det användes i det sista ångtåget på den numera nedlagda sträckan från Sveg via Vemdalen till Hede 1966.
Järnvägsmuseet i Gävle kör tillsammans med Svenska Järnvägsklubben ångtåg på Inlandsbanan, sträckan Mora–Sveg–Östersund ...
Till toppen