Om VAGN 14: SAHLINS S1 3607

Dollartåget var ett lyxtåg som SJ körde till norra Sverige under 1950- och 1960-talen i samarbete med Svenska Turistföreningen (STF). Målgruppen var amerikaner - därav smeknamnet.

Från början var vagn 3607 en 2-klassvagn, som år 1956 blev uppklassad till 1-klass och fick en liten bar för att användas bland annat i Dollartåget på 1950-talet.

Troligen byggdes vagnen om rejält redan 1964, med en större bar. Från år 1973 blev den ytterligare ombyggd till konferensvagn och fick efter det littera S1.
SJ använde vagnen under många år i sina specialresor och på 1990-talet fick den en stor bar i vilda västern-stil. 

År 2017 renoverades vagnen totalt invändigt och återfick 16 av sina 1-klasstolar, som kommer från vagn Bo5b 2961. Nu fick vagnen en helt ny bar i samma storlek som den gamla vilda västernbaren, i en järnvägsmässig 50-talsstil. Hyllorna inne i baren kommer från ombyggnaden 1964.

Vagnen har korvkok, ugn för att värma bröd och bullar, diskbänk med varmt och kallt vatten, samt kaffebryggare och vattenkokare.

Namnet Sahlins vagn kommer från Mauritz Sahlin som var SJ: s generaldirektör 1904–1908. På 1980-talet gav SJ alla sina special- och konferensvagnar namn efter äldre generaldirektörer.

Begreppsförklaring

S1 är en beteckning (littera på jvg-språk) på vagnstypen och betyder:
S = Specialvagn
1 = Modell 1 i ”S-familjen”, vilket har med inredningen att göra
3607 är vagnens individnummer

Tillverkad

KV, 1945

Längd

23,5 meter

Vikt

40 ton

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet: 160 km/h

Sittplatser

Vagnen har 16 sittplatser, men man kan ”hänga” ca 40 personer i den utan problem.