2-klassvagn som byggdes 1945 som litt Bo5b. Vagnen blev 1956 1-klassvagn med litt Ao15b men fick tidigt en liten bar för att användas i bland annat ”Dollartåget” på 1950-talet.

Troligen byggdes vagnen om rejält redan 1964, med en mer fast bar och från 1973 blev den ytterligare ombyggd som konferensvagn och den hade sedan litt S1. SJ använde vagnen under många år i sina specialresor och på 90-talet fick den en stor bar i Vilda Västernstil. Namnet ”Sahlins vagn” kommer från Mauritz Sahlin som var SJs generaldirektör 1904-1908. SJ döpte sina specialvagnar efter sina generaldirektörer på 80-talet. Sahlins vagn går som nummer 14 i våra tåg.

Sahlins vagn användes vid invigningen av eldriften Borlänge-Mora 27 maj 1978.


2017 renoverades vagnen totalt invändigt och återfick 16 av sina 1-klasstolar, och dessa kommer från vagn Bo5b 2961. Vi byggde också en helt ny bar i samma storlek som den gamla Vilda Västernbaren, men nu i en järnvägsmässig 50-talsstil. Hyllorna inne i baren härstämmar från ombyggnaden 1964 (se den historiska bilden).

Vagnen har korvkok, ugn för att värma bröd och bullar, varmt och kallt vatten vid en diskbänk, samt kaffebryggare och vattenkokare. Den är lämplig att använda som barvagn, cafévagn, eller duka upp en frukost alternativt en buffé i.

Bilden visar den nybyggda baren i järnvägsmässig 50-talsstil.