
Ao3 3945, populärt kallad GD-vagnen, eftersom SJ beställde vagnen för att vara representationsvagn för SJ:s generaldirektör och SJs gäster.
Vagnen var på sin tid påkostad och bestod av pentry, toalett, 4 st 2-bädds sovkupéer (som var lite bredare och lyxigare än andra), 2 st 1-bädds stora sovkupéer, dusch (!) samt en salong för möten som bland annat innehöll både klocka och hastighetsmätare samt grammofon. Vagnen kom även att användas i "Dollartåget" på 1950-talet och fungerade då som filmlokal, danslokal, postkontor mm. SJ hade kvar vagnen bland sina specialvagnar fram till 1995 då den kom till Järnvägsmuseet.
Vagnen är ganska orörd på insidan och den gamla sortens charm och lyx sitter kvar i väggarna. Idag används vagnen främst för vår personal vid resor vi kör, men den är också möjlig att chartra, eller om man så önskar så kan man vid ett extratåg be att få äta i GDs salong, som ofta går kopplad intill köket på restaurangvagnen. Vagnen kallades på slutet av SJs tid för "Troilius vagn" och det kommer från Carl Oskar Troilius som 1863-1887 var chef för Statens Järnvägsbyggnader. Generaldirektörens sovvagn går som nummer 43 i våra tåg.