
SJ köpte hela 360 Rc-lok fram till år 1988. Det har funnits en hel del varianter genom åren: Rc1, Rc2, Rc3, Rc4, Rc5, Rc6, Rc7 och Rm.
Värt att notera är att 360 Rc-lok samt 6 Rm-lok är byggda för SJ, men fler lok har byggts för export till Iran, Norge, Österrike och USA.
Rc1 1007 var det första Rc-loket och det var på slutet växellok åt Green Cargo i Borlänge men köptes av Järnvägsmuseet i december år 2014. Året därpå byggdes loket om och lackerades så att det nu ser ut som det gjorde efter en revision 1978.
Som första museilok i Norden fick loket ombordutrustning ETCS för det nya signalsystemet ERTMS år 2024.
Begreppsförklaring
- Rc1 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:
R= Elektriskt lok för snabba tåg - c = Variant inom ”R-familjen”
- 1 = Variant inom Rc-loken
- 1007 är lokets individnummer
Tillverkad
ASEA, Vagn och Maskinfabriken, NOHAB och Motala Verkstad 1966, levererat till SJ 1967
Längd
15,5 meter
Vikt
76,8 ton
Motorstyrka
4x900 kw = 3 600 kw
Hastighet
Högsta tillåtna hastighet 135 km/h