Loket hade då littera Kd2 och det byggdes hela 139 lok av denna typ. Det gjorde att detta en gång var Sveriges vanligaste ånglokstyp som byggdes för att dra godståg på de flesta av SJ:s dåvarande linjer.

Lok 692 har fått heta Kd2-Kd-Ka-K och slutligen KA år 1947. Under de här åren har loket fått en annan panna, en treaxlig tender i stället för den ursprungliga tvåaxliga, samt tryckluftsbroms.

År 1957 blev det beredskapslok och räddades till museilok redan år 1965 då det ställdes upp utanför huset där det byggdes i Falun. År 1969 hamnade det på ett järnvägsmuseum i Linköping och togs över av Järnvägsmuseet år 2000.

Loket har renoverats tekniskt i Grängesberg och gjordes klart år 2013 av Järnvägsmusei vänner i Ängelholm. Det är nu i samma skick det hade som Ka 692 på 1930-talet och är lämpligt främst för lokala körningar i Gävle.  

Tillverkad

Vagn & Maskinfabriken i Falun, 1901

Längd

14,6 meter

Vikt

70 ton

Dragkraft

5,9 ton

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet 60 km/h framåt och 40 km/h bakåt