Loktypen var tänkt att användas i tunga snälltåg och snabba godståg. Med sin pampiga framtoning - bakåtlutande cylindrar, vindklyvarhytt och spetsigt sotskåp - så var det en snygg, snabb och populär loktyp. Loken är tvåcylindriga och driver på tre drivaxlar. Drivhjulen är höga för att kunna köra i dåtidens höga hastigheter.

B-loken användes länge i trafik och B 1316 gick vad vi vet sista gången på allvar vårvintern 1966 mellan Alvesta och Karlskrona i snälltåg. Loket är ombyggt för eldning av flytande bränsle, vilket innebär att det inte blir gnistor när det körs. Därmed går det att köra med loket även när det är torrt ute.

Just nu är loket avställt för en renovering av ångpannan, men planeras tas i trafik igen på sikt, och då förhoppningsvis med fossilfritt bränsle i tanken.  

Begreppsförklaring

B 1316 är en beteckning (littera på jvg-språk) på loktypen och betyder:

  • B = Tenderånglok för tunga snälltåg och snabba godståg.
  • Trean i namnet byter att loket har tre drivaxlar
  • 1316 är lokets individnummer.

Tillverkad

Motala verkstad 1917

Längd

17,6 meter (C-tender)

Vikt

104 ton

Motorstyrka

Dragkraft 9,6 ton vilket ger ca 1 180 hk.

Hastighet

Högsta tillåtna hastighet: 90 km/h framåt och 40 km/h bakåt.