Våra filmer
Här är ett litet urval av alla de filmer som finns i Järnvägsmuseets stora arkiv.
Järnvägsmuseet återöppnar den 29 juni 2024 efter flera års renovering, utbyggnad och utveckling. Vi firar öppningen hela sommaren tillsammans med besökande gäster. Öppettider 29 juni-18 augusti: alla dagar kl 11-17. Mer information kommer och varmt välkommen i sommar!
71 dagar, 06 timmar, 41 minuter och 09 sekunder
Järnvägsmuseet återöppnar den 29 juni 2024 efter flera års renovering, utbyggnad och utveckling. Vi firar öppningen hela sommaren tillsammans med besökande gäster. Mer information kommer och varmt välkommen i sommar!
En tågresa med våra historiska tåg ger en rofylld och oförglömlig upplevelse genom Sveriges vackra och varierande landskap.
Här är ett litet urval av alla de filmer som finns i Järnvägsmuseets stora arkiv.
Under 1930-talet lät SJ beställa ett antal inspektionsdressiner hos Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå. Motordressinen 2907 är en inspektionsdressin för SJ:s banavdelning. Många tror att det är en ombyggd bil, men den är byggd helt och hållet av Hilding Carlssons, med undantaget att grillen är en avkortad Ford lastbilsgrill från 1937.
I början av 1900-talet växte Stockholm med rasande fart och många av stadens invånare flyttar ut till villastäder utanför staden. De flesta av dessa förorter har en har en järnvägs- eller spårvägsstation. För att människorna skulle kunna transportera sig smidigt mellan bostaden och den centrala staden infördes särskild lokaltågstrafik.
Andraklassvagnen Co9b 2798 är en personvagn med nitad stålkorg, som byggdes år 1930 av Kockums i Malmö. Vagnstypen var en av SJ:s första större stålvagnsserier.
Vagnen har en inredning som består av både kupéer och salonger med totalt 86 sittplatser och den har genomgått mycket få ändringar sedan den byggdes.
Den här bar- och cafévagnen som fått namnet Sahlins vagn har en spännande historia från Dollartågets dagar.
På ånglokstiden värmde man upp resandetågen med ånga och lyset kom exempelvis från generatorer och batterier under vagnarna.
Elloket D 432 är tillverkat år 1936. Det ingick i en serie om totalt 333 lok som SJ och privatbanorna Bergslagarnes Järnväg och Dalslands Järnväg lät tillverka mellan 1925 och 1943.
Elloket Da 820 är tillverkat av flera verkstäder tillsammans år 1953. Loktypen ingick i en serie om 93 lok, vilka fick nummer mellan 790 och 941, och som SJ lät beställa på 1950-talet.
Elloket Da 888 är tillverkat av flera verkstäder tillsammans år 1955. Loktypen ingick i en serie om 93 lok, vilka fick nummer mellan 790 och 941, som SJ lät beställa på 1950-talet.
SJ kände av konkurrensen från bilismen och flyget och ville pröva högre hastigheter. Därför utvecklades tillsammans med ASEA elloket Ra, som byggdes i två exemplar av NOHAB och ASEA år 1955.
När SJ önskade modernisera sin ellokspark kom Rc-loken till. Det är boggielok, med tyristordrift och rejäl motorstyrka. Med dem kunde man kunde köra både gods och persontrafik, och hastigheten kom upp ett snäpp.
Den här vagnstypen anses av många fortfarande vara den bekvämaste vagn som någonsin byggts. Den var vanlig i snälltågen på stambanorna under 1960-, 1970- och 1980-talen.
Förstaklassvagnen Ao15b 3295 hörde till SJ:s flottaste vagnstyp på 1940-talet och var vanlig i snälltågen på stambanorna. Den byggdes ursprungligen för andraklass av Kalmar Verkstad år 1940 som en nitad stålvagn.
Förstaklassvagnen Ao15b 4356 är i princip likadan som vagn 3295, men är 11 år yngre. Det märks på den svetsade vagnskorgen och den lite förenklade inredningen jämfört med vagn 3295.
Godsvagn typ G såg dagens ljus år 1935 och var för dåtiden stor och rymlig.
Den kombinerade första- och andraklassvagnen är den äldsta i trafikvagnsparken på Järnvägsmuseet. Den byggdes redan år 1926 för Ostkustbanan.
Personvagnen Co8cs 3200 är en kombinerad andraklass- och cafévagn. Den har kupéer och salonger med 54 sittplatser, samt ett mindre caféutrymme i ena änden med 24 sittplatser.
Denna lilla personvagn byggdes redan år 1901 som tredjeklassvagn för Nässjö-Oskarshamns Järnväg (NOJ) och fick heta CF 550.
BC2T 3566 är en liggvagn, men började sitt liv som sittvagn 1944. Liggvagnar blev under 1960-talet ett populärt och billigare alternativ till sovvagnen.
Maskintransportvagnen Qbo en är mycket speciell vagn som är till för att transportera andra järnvägsfordon.
Sovvagn WL5DE 4639 byggdes år 1958. Som den första av SJ:s då föråldrade sovvagnspark genomgick den år 1988 en totalombyggnad. I och med ombyggnaden blev det den första sovvagnen med duschar och toaletter i kupéerna.
DAL 651 är en lokomotor, vilket betyder att den är till för växling och har max 300 hk. Den körs fossilfritt på Ecopar Bio 100.
Det dieselelektriska loket T41 204 byggdes av NOHAB på licens från GM 1956. Med dieselelektrisk menas att en dieselmotor driver en elgenerator som i sin tur driver flera elmotorer. Loket T41 204 har en GM tvåtakts V12:a som driver en huvudgenerator som is in tur ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier.
T42 205 är ett dieselelektriskt lok, som var EMD:S provlok för Europa.
T43 är ett dieselelektriskt lok, byggt av NOHAB på licens från GM, 1961–63. Med dieselelektrisk menas att den stora GM tvåtakts V12:an driver en huvudgenerator, som ger ström till fyra elmotorer, monterade i lokets boggier.
SJ:s första typ av motorlok var litt Z, ett mycket litet lok som tillverkades av Bjurström AB Slipmaterial i Västervik. Lokomotorerna, som kom till i andra halvan av 1920-talet, byggdes för att kunna ersätta både ånglok och hästar vid lättare växling.
Z65 är en lokomotor, vilket betyder att den är till för växling och har max 300 hk. Den körs fossilfritt på Ecopar Bio 100.
Z67 är en lokomotor, vilket betyder att den är till för växling och har max 300 hk. Den körs fossilfritt på Ecopar Bio 100.
Z67 är en lokomotor, vilket betyder att den är till för växling och har max 300 hk. Den körs fossilfritt på Ecopar Bio 100.
Förr var det vanligt att underhållspersonalen vid järnvägen använde mindre motortrallor för att transportera personal och material ut på banan. År 1963 levererade Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå motortrallan MTR 032 3091 till SJ:s banavdelning.
I ena änden på våra tåg finns nästan alltid en stor vagn med lite lustiga takfönster med. Det är DFo25b 3096 som byggdes som post- och resgodsvagn år SJ 1935.
Denna lilla söta resgodsvagn byggdes redan år 1899.
Restaurangvagn Ro3b 3749 har kök, två matsalar och 48 sittplatser. Den byggdes av Kalmar Verkstad år 1946 som en svetsad stålvagn i en serie om tre och var SJ:s första helt elektriska restaurangvagn.
I Järnvägsmuseets rälsbusståg finns ofta rälsbussläpet UBF7Z 2095 med. Precis som det låter så är det ett släp, utan motor, som dras av en eller två rälsbussar.
Sovvagnen Ao3 3945 kallas populärt för GD-vagnen, eftersom SJ beställde den för att vara representationsvagn för SJ:s generaldirektör och gäster.
I många tåg går det att se en godsfinka som heter Ge 47133. Den var mycket vanlig i godstågen i Sverige ända in på 1980-talet.
Under mitten av 1970-talet var SJ:s gamla motorvagnar av Y6–Y8-typen på gång att bli utslitna och SJ såg sig om efter nya motorvagnar. Man köpte då en ny motorvagnstyp från FIAT Ferroviaria som fick littera Y1.
Y6 1109 är en rälsbuss byggd hos AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping, 1957. På 50-talet lät SJ beställa mer än 300 rälsbussar och släp av samma typ från olika tillverkare.
Y7 1113 är en rälsbuss byggd hos AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping, 1957. På 50-talet lät SJ beställa mer än 300 rälsbussar och släp av samma typ från olika tillverkare.
B 1316 är ett ånglok som är byggt av Motala Verkstad 1917.
Ångloket B 1429 är byggt av Motala Verkstad år 1919 och ingick i en serie om totalt 96 lok som SJ köpte genom åren.
De svenska privatbanorna utvecklade helt andra loktyper än SJ. Bergslagarnes Järnvägar (BJ) från Falun till Göteborg var det största bolaget och deras lok typ A/C/C3 från år 1901 var en snälltågsmaskin för lätta och snabba tåg.
För att vara ånglok är E10 1746 ett modernt lok, byggt för tunga godståg på banor med lågt axeltryck.
Ångloket Ka 692 byggdes redan år 1901 på Vagn & Maskinfabriken i Falun. Det var det första loket fabriken byggde.
Ånglok N 576 är tillverkat vid Motala Verkstad år 1900. SJ var i behov av nya och starkare växellok och köpte åtta stycken N-lok.
Ångloket S1 1923 är det nyaste ångloket i Järnvägsmuseets samling. Efter andra världskriget fanns behov av starkare dragkraft, men dieselloken var inte tillräckligt utvecklade för att kunna ersätta ångloken. Den sista beställningen av ånglok som SJ gjorde var av typ S1.
Den klassiska sovvagnen WL2 4480 byggdes år 1952. Vi den här tiden ökade efterfrågan på resande i sovvagn i både första och andra klass. Det innebar att det behövdes sovvagnar som kunde åka i 130 km/h, vilket de gamla trävagnarna ej var godkända för.