Välkommen att ladda ner årsboken från 2010-talet.
Klicka på omslagsbilden för att läsa i PDF-format.
SPÅR 2010-tal
2018
- Eric Johnsson – fiskarsonen som blev trafikchef och vd för Östgötasmalspåret
- En kyrkbok över enbart järnvägsfolk
- Kungliga väntsalen på Stockholms central
- Mannen som byggde sina egna ben – berättelsen om tre järnvägsmäns öden och SJ:s protesverkstad i Nässjö
- AB Trafikrestauranger 1939–2000 – en kavalkad av innovationer och utskällningar
- Kontrollkontorets unika räknemaskiner
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1868?
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1918?
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1968?
- I trafik 2017 – efterlängtade banor invigda
- Sveriges Järnvägsmuseum 2017
- Bildkällor
- Medverkande
2017
- En säker historia – färg och form på mekaniska signaler
- Långsjön – en järnvägshistoria
- 1:a klass matsal på Stockholms central har återuppstått
- Bergslagsbanan och obligationskrisen 1878–1879
- Att växa upp i banvaktstugor
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1867?
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1917?
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1967?
- I trafik 2016 – fokus på bättre järnvägsunderhåll
- Sveriges Järnvägsmuseum 2016 – alltid redo
- Bilagor
- Bildkällor
- Medverkande
2016
- Gustaf Theodor Stieler – Parentes eller gigant?
- Minnen från en smalspårsstation – Blomstermåla på 1950-talet
- Spår i ”Spår” – Om spåret som bärande och styrande farbana
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1866?
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1916?
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1966?
- I trafik 2015 – Äntligen tåg genom Hallandsås
- Jojo, we fix it – Hur en schweizisk Krokodil hittade till Sverige
- Fiskeby godsmagasin
- Rc1 1007
- Sveriges Järnvägsmuseum 2015 – En pigg hundraåring
- Bildkällor
- Medverkande
2015
- Förord
- Erik Sundström 1933–2015
- Oscar Werner – farfar, lekkamrat, järnvägsbyggare och museigrundare!
- Sveriges Järnvägsmuseum 100 år – En krönika
- Museet genom tiderna
- Järnvägsmuseets trotjänare
- En lång rad vördnadsvärda herrar
- SAMLA
- VETA
- VISA
- Trafikverksamhet
- Järnvägsmusei Vänner
- Källförteckning - Vad hände vid Sveriges järnvägar 1865?
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1915?
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1965?
- I trafik 2014 – Fokus på förbättrat underhåll
- Sveriges Järnvägsmuseum 2014 – ett rekordår
- Bildkällor
- Medverkande
2014
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1914?
- Nya ellok till Sveriges Järnvägsmuseum
- Alingsås station genom 85 år – 1855–1940
- Vårda och vässa för 522 miljarder
- Min resa till Nordkalotten 1948
- Anläggningen av järnvägen Limedsforsen–Särna
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1864?
- Spåret till Huskvarnaverken
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1964?
- Sveriges Järnvägsmuseum 2013 – en stor del av Trafikverkets museer
- Medverkande
Spår 2013
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1913?
- Gustaf Åstrands Ljungbyholm
- Statens Järnvägar – ett affärsverk i hundra år
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1863?
- Bland banvakter, pigor och lokputsare – framväxten av ett stationssamhälle i Nässjö 1860–1900
- Horndals järnverks AB – och dess järnvägar
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1963?
- Sveriges Järnvägsmuseum 2012 – nystart och resultat
- Medverkande
2012
- Gunnar Sandin (1940–2012)
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1912?
- Teknisk-ekonomisk redogörelse för statsbanan Järna-Norrköping
- "Nya" Forsmobron 100 år
- Limmareds glasbruks järnväg – Oxabanan
- Tågposten – en hobbytidning värd att beakta
- Banvakter och stationsföreståndare vid Kalmar-Berga järnväg
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1962?
- Bessemer, Göransson, hjulringar och Sandvik
- Järnvägarnas parker och uädgårdar – en historisk återblick
- Järnvägen som aldrig kom
- Sveriges Järnvägsmuseum – i med- och motgång
- Medverkande i årsboken
2011
- Novelty before the Trial/Novelty före tävlingen
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1911?
- Svenska ånglok som satt spår
- Något om transporter inom Göteborgs hamnområde med VGJ vagnspråmar
- Den oslagbara Roslagsbanan
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1861?
- Funderingar kring en ritning
- Botniabanans förhistoria
- Botniabanans invigning
- Ostkustbanans misslyckade motorvagnar
- Kontinenttrafiken Norge-Sverige-Tyskland
- från 1879 till 1950-talets mitt
- Ett resande geologsällskap
- Lokomotivångaren Svanens danska karriär
- Spillror av ett angeläget projekt: militären och järnvägen
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1961?
- HJJ/HNJ – en besvärlig början
- Järnvägsdöden – ett faktum?
- Sveriges Järnvägsmuseum 2010: från Banverket till Trafikverket
- Stickspår
- Medverkande i årsboken
2010
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1910?
- SJ ånglok litt F – en fantastisk berättelse
- Början på min järnvägsbana
- Restaurering, bevarande och antikvariskt hantverk
- Vinghjulets historia som järnvägslogga?
- Järnvägens Litteraturhistoria – litteraturens järnvägshistoria
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1860?
- Alla järnvägar bar till Roma
- Danmark – Sverige
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1960?
- Sveriges Järnvägsmuseum 2009 – ett spännande år med fokus på framtiden
- Stickspår
- Medverkande i årsboken
Sök i samtliga Spår
Det finns en fil som innehåller all text från Spår, 1986-2012.
Ladda ner filen här
(senaste version 2018-11-12)
Såhär söker du i textfilen
- Använd sökfunktionen i den webbläsare som används.
- Skriv in den text eller ord som du söker. Tänk på att en textrad måste överensstämma med formuleringen i Spår.
- Sidnumret anges oftast upptill i webbläsaren. Titta i bokmärkesfältet vilken Spårbok som artikeln är publicerad i.
- Vill du läsa artikeln komplett med bilder och text, öppna istället PDF-filen. Rätt artikel hittas genom att göra om sökningen där.
- Tänk på att sökning kan ske på olika sätt, beroende på vilken webbläsare eller program du använder.