Välkommen att ladda ner årsboken från 1990-talet.
Klicka på omslagsbilden för att läsa i PDF-format.
SPÅR 1990-tal
1999
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1900?
- Med människan i fokus. Eric Lundquists järnvägsbilder
- Historien om en elektriskt museilok
- Denis Insulander – en av järnvägens pionjärer
- Hallsberg-Motala-Mjölby järnväg: en bana med problem
- Skredet vid Kyrkviken, ett 40-årsminne
- När medborgarrätt hette pengar
- Carl Edvard Norströms resa i Europa och Nordamerika 1848
- Sveriges Järnvägsmuseum 1998 – utredningar och utmaningar
- Stickspår
- Årsberättelse 1998
1998
- Kungliga vagnar
- The Great Crimean Railway 1854-1855
- Linjebor – 1908 och 1958
- Dubbelspåret som inte blev färdigbyggt
- En svensk järnvägsbyggare 1837
- "Herman Behrman"
- Den oslagbara Roslagsbanan.
- Dennispaket förgår, en smalspårig järnväg består
- Stationshus i Danderyd
- Stockholm-Rimbo Jernvägs AB 1886-1905. En studie i redovisningsprinciper
- Hur vi elektrifierade under beredskapstiden, eller Bodenelektrifieringen sedd från räls underkant
- Vad hände vid Sverigesjärnvägar 1899?
- Utkast till järnvägshistorisk bibliografi 1997
- Sveriges Järnvägsmuseum 1997
- Stickspår
- Årsberättelse för Järnvägsmusei vänner
1997
- Ånglokens "blå band". Högfartsprov utomlands och i Sverige
- Några pärlor ur samlingarna
- Sala, Degermyr ... Västerås. Stationstjänst under fem decennier
- Järnvägen och jag
- Restaurangvagnar på Statens Järnvägar – ännu ett hundraårsjubileum
- Några minnen från restaurangvagnar. Intervju med Erik Ljung
- 1900-talets trävagnar – en brist i samlingarna att göra något åt
- SJ lokaltågsvagn littera C3a
- Banmuseet
- Utkast till järnvägshistorisk bibliografi 1996
- Järnvägsbarn i brukssamhälle. Intervju med Svea Frid
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1898?
- Sveriges första lokförare – vem var det?
- Fasta Öresundsförbindelser
- Sveriges Järnvägsmuseum 1996
- Stickspår
- Järnvägsmusei Vänner Årsberättelse 1995-1996
1996
- Svenska ånglok på utländska museibanor
- Adolf Eugène von Rosen och järnvägsmanin
- Lamcos järnväg – svenskbana i Afrika
- Järnvägens kvinnor
- Klagshamns cementfabrik och spår
- En tåggrupp i Vaggeryd 1996
- Något om längdmätningar
- Karl Tirén – en märklig stins
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1897?
- Utkast till järnvägshistorisk bibliografi 1995
- Stickspår
- Sveriges Järnvägsmuseum 1995
- Innehållet i årgångarna 1986-1995
- Järnvägsmusei Vänner: Årsberättelse 1994
1995
- Sveriges Järnvägsmuseum åttio år
- Utkast till järnvägshistorisk bibliografi 1994
- Att försöka få sig arbete
- Järnvägsmuseet i New Delhi
- Fritiof Nilsson Piraten och järnvägen
- Vad hände vid Sveriges Järnvägar 1896?
- Sveriges Enskilda Järnvägars lngenjörsförbunds Meddelande
- Baltiska utställningen i Malmö
- Stickspår
- Sveriges Järnvägsmuseum 1994 – fortsatt förändring ett naturligt tillstånd
1994
- Förstlingen – ett unikt lok och tre uppfinnare
- De brittiska loken i Sverige
- Stockbanan. En historik över trästockbanan mellan Hyn och Spaksjön
- Statens järnvägars elektrolok av typen H
- Kindsbanan
- Restaurangvagnen 100 år. Pionjärgärning på Uppsala-Gävle järnväg
- National Railway Museum, York
- Järnväg på Åland
- Utkast till järnvägshistorisk bibliografi 1993
- UGJ Älvkarleöbroar – ett litet detektivarbete
- Stickspår
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1895?
- Sveriges Jämvägsmuseum 1993
- Årsberättelse 1993
1993
- Sveriges trettitvå (?) banhallar
- Lok i vinjett
- lllinois Railway Museum
- Udda bilder
- Dieselväxelloken littcra V1 och V3
- Utkast till järnvägshistorisk bibliografi 1992
- Historien och historier om automatkopplet
- Järnvägsspontanorterna Nässjö, Vännäs, Storuman – en jämförelse
- Svenska järnvägars resehandböcker
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1894?
- Sveriges Järnvägsmuseum 1992
- Årsberättelse 1992
1992
- Torvpulvereldning av lok. Ett försök att tillvarata inhemska tillgångar
- Österås, station för ett kungligt sanatorium
- Konsten att bygga järnvägsbroar
- Landshövding EJ Sparre – mannen som gav sitt namn åt fem ånglok
- Något om koncessionsbegreppet m.m. i fråga om enskilda järnvägar
- Mitt institut och mitt museum
- Utkast till järnvägshistorisk bibliografi 1991
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1893?
- Chicago-New York 1916
- Sveriges Järnvägsmuseum 1991
- Årsberättelse 1991
1991
- Turbinloken vid TGOJ
- Som järnvägsprojektör i Sverige
- Landstingen och järnvägarna
- Verkehrshaus i Luzern
- Helsingborg: 99 års "bangårdselände" och dess slut
- Kanonvin och mässingskapell för 125 år sedan. Från byggandet av banan Katrineholm-Norrköping
- De enskilda järnvägarnas minnesskrifter
- Nohab och ryssloken
- Militären och Inlandsbanan
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1892?
- Utkast till järnvägshistorisk bibliografi 1990
- Sveriges Järnvägsmuseum under 1990
- Årsberättelse 1991
1990
- Järnvägsbygge i fjällterräng
- Sjunde arbetsstationen af Stambanan genom Norrland
- DONJ 6 Linghed, en smalspårig amerikanare
- Nygammalt museum i Utrecht
- Spårviddshistoria
- Efterlysning
- Rättvisan – historien om ett loknamn
- Sagan om Pärla
- Järnvägsprojektet Brösarp-Simrishamn-Borrby
- Celeber fältkista
- Vad hände vid Sveriges järnvägar 1891?
- Utkast till järnvägshistorisk bibliografi 1989
- Sveriges Järnvägsmuseum 1989
- Årsberättelse 1990
Sök i samtliga Spår
Det finns en fil som innehåller all text från Spår, 1986-2012.
Ladda ner filen här
(senaste version 2018-11-12)
Såhär söker du i textfilen
- Använd sökfunktionen i den webbläsare som används.
- Skriv in den text eller ord som du söker. Tänk på att en textrad måste överensstämma med formuleringen i Spår.
- Sidnumret anges oftast upptill i webbläsaren. Titta i bokmärkesfältet vilken Spårbok som artikeln är publicerad i.
- Vill du läsa artikeln komplett med bilder och text, öppna istället PDF-filen. Rätt artikel hittas genom att göra om sökningen där.
- Tänk på att sökning kan ske på olika sätt, beroende på vilken webbläsare eller program du använder.