Y1 1343
Under mitten av 1970-talet var SJ:s gamla motorvagnar av Y6–Y8-typen på gång att bli utslitna och SJ såg sig om efter nya motorvagnar. Man köpte då en ny motorvagnstyp från FIAT Ferroviaria som fick littera Y1.
Under mitten av 1970-talet var SJ:s gamla motorvagnar av Y6–Y8-typen på gång att bli utslitna och SJ såg sig om efter nya motorvagnar. Man köpte då en ny motorvagnstyp från FIAT Ferroviaria som fick littera Y1.
Y6 1109 är en rälsbuss byggd hos AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping, 1957. På 50-talet lät SJ beställa mer än 300 rälsbussar och släp av samma typ från olika tillverkare.
Y7 1113 är en rälsbuss byggd hos AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping, 1957. På 50-talet lät SJ beställa mer än 300 rälsbussar och släp av samma typ från olika tillverkare.
I Järnvägsmuseets rälsbusståg finns ofta rälsbussläpet UBF7Z 2095 med. Precis som det låter så är det ett släp, utan motor, som dras av en eller två rälsbussar.
Under 1930-talet lät SJ beställa ett antal inspektionsdressiner hos Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå. Motordressinen 2907 är en inspektionsdressin för SJ:s banavdelning. Många tror att det är en ombyggd bil, men den är byggd helt och hållet av Hilding Carlssons, med undantaget att grillen är en avkortad Ford lastbilsgrill från 1937.
Förr var det vanligt att underhållspersonalen vid järnvägen använde mindre motortrallor för att transportera personal och material ut på banan. År 1963 levererade Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå motortrallan MTR 032 3091 till SJ:s banavdelning.