Museet är för närvarande stängt för renovering. Under tiden arrangeras resor med historiska tåg i hela landet och i Tåghallen, där delar av det järnvägshistoriska kulturarvet förvaras, går det att uppleva det bästa ur samlingen vid ett antal tillfällen fram till nyöppningen som är planerad till 2020.  

Järnvägssamlingen håller internationell toppklass och består av över 300 fordon från mitten av 1800-talet till idag, däribland Prins August som är det äldsta, driftklara lokomotivet i världen. I samlingen finns också föremål och ett stort bildarkiv. Vid museet bedrivs forskning och restaurering med antikvariska metoder, för att bevara och underhålla fordon med kulturhistoriska värden.

"Prins August är det äldsta, driftklara lokomotivet i världen"

Historisk tillbakablick

I 1900-talets början startade en insamling av föremål som ansågs vara historiskt värdefulla för ett framtida museum. SJs omfattande avdelning på den Baltiska utställningen i Malmö 1914 lade grunden för Järnvägsmuseum som öppnade året därpå i ett antal rum i anslutning till SJs huvudkontor på Vasagatan i Stockholm.

Lok och vagnar kunde inte visas förrän i början av 1940-talet och då i enkla träskjul i Tomteboda i utkanten av Stockholm, vilket blev ett komplement till verksamheten på Vasagatan. Det dröjde inte länge förrän museidelen på Vasagatan stängdes. Detaljerade modeller i skala 1:10 visades under 1950- och 60-talen på Torsgatan och Stockholm C innan flyttlasset för hela museet slutligen gick från Stockholm till Gävle för att nyöppnas där 1970. Mellan 1985-2017 användes namnet Sveriges Järnvägsmuseum. Under några år på 2000-talet drevs även museiverksamhet i Ängelholm.

Museet idag

Järnvägsmuseet har bedrivits i statlig regi sedan starten, under flera olika huvudmän inom järnvägs- eller transportsektorn. Från den 1 januari 2018 är det myndigheten Statens maritima museer som ansvarar för verksamheten, nu under det namn som alltid använts i dagligt tal – Järnvägsmuseet.