Ånglok SJ R 975 i Abisko 1920. Fotograf okänd, Järnvägsmuseet. CC BY.

I samarbete med LKAB kommer Järnvägsmuseet sommaren 2022 att köra historiska malmtåg på Malmbanan. Anledningarna är flera; Trafikverket installerar det nya signalsystemet ERTMS och därför kör vi riktiga malmtåg med Järnvägsmuseets lok för sista gången, norra Malmbanan fyller 120 år, och samtidigt är det Kirunafestivalen. Järnvägsmuseet medverkar på flera olika sätt.

Kirunafestivalen, torsdag 30 juni – lördag 2 juli

Dessa tre dagar finns följande program i Kiruna:

  • Visning av historiska och moderna lok på Kiruna station på eftermiddagen torsdag och fredag. Ånglok R 976 från 1909, ellok Dm3 1246-1247-1248 ”Oskar” från 1970 och Rc1 1007 från 1967. Exakta tider för visningen av lok ber vi att få återkomma till i vår.

  • Korta turer med ångtåg för allmänheten i Kiruna mitt på dagen alla tre dagarna, preliminärt kommer vi ta på och av folk vid Kiruna station. Vi kommer att köra flera turer, har gott om plats och det är kostnadsfritt. Det går inte att förboka, utan det är bara att komma och åka. Exakta tider för dessa turer kommer vi att återkomma till i vår.
  • Lunchtåg alla tre dagarna från Kiruna till Abisko ToR. Dessa tåg dras av elloket Da 888 från 1955, som tidigare trafikerat Malmbanan. Tåget medför 1-klassvagnar samt restaurangvagn och barvagn, alla från 1950-talet, och maten lagas från grunden ombord, och serveras på vita linnedukar och porslin. När man åker detta tåget bokar man en resa där lunchen ingår och man kan bara åka Kiruna-Abisko ToR. Tåget kommer gå från Kiruna 09.43, Abisko Östra 11.14-11.44 och vara åter 14.15.

    Inom kort kommer vi här att publicera fler detaljer, meny och priser för denna resa. Bokningen sker via Järnvägsmuseet och öppnar måndag den 25 april klockan 10.00.

Historiska malmtåg, natt mot söndag 3 juli

Under midnattssolens ljusa timmar kommer två historiska malmtåg gå sträckan Kiruna – Vassijaure. Vi kör denna tiden på dygnet eftersom det denna morgon är banarbeten på norsk sida på Malmbanan, och trafiken minimal, och det ger oss därför en väldigt bra möjlighet att göra detta.
Syftet med dessa tåg är att alla som vill kan få se och uppleva dem i den vackra fjällnaturen, de går alltså inte att åka med. Syftet är också att visa att våra historiska lok kan göra det de en gång är byggda för – att dra malm med full vagnvikt.

  • Malmtåg med ånglok R 976. Detta ånglok byggdes för att dra malmtågen på den mest krävande delen, från Abisko Östra till Riksgränsen, och loken blev de starkaste som byggts för svensk trafik. R-loket är fruktansvärt starkt, men det är också konstruerat för att gå sakta när vikten är tung.
    R 976 kommer att dra moderna malmvagnar från LKAB, tillsammans med koppelvagnar eftersom malmvagnar har automatkoppel, och ångloket skruvkoppel. Vagnvikten planeras bli 1400 ton, precis det R-loken är byggt för att dra.Tåget går som godståg och heter 50976.

    Tidtabellen ser ut så här:
    • Från Kiruna malmbangård: 23.55 lördag kväll 2 juli. Tåget går från Sjöbangården och passerar genom Kiruna station på sin väg mot Vassijaure.
    • Torneträsk 02.28-03.25, här blir det vattning och kolning ifall behov finns för det.
    • Abisko Östra: 05.08-06.38, vattning, kolning, personalbyte.
    • Vassijaure: Ankomst 08.42.

  • Malmtåg med ellok Dm3 1246-1248-1248. Detta är en klassisk ellokstyp som gått på Malmbanan fram till 2013, och på sin tid ett av Europas starkaste ellok med sina nära 10.000 hästkrafter. Dm3 är byggd för att dra en vagnvikt på 5200 ton. Bakom sig kommer det finnas lastade malmvagnar från LKAB.

    Tåget heter 29246 och går som godståg, här kommer tidtabellen:
    • Från Kiruna malmbangård: 02.41 Tåget går från Sjöbangården och passerar genom Kiruna station på sin väg mot Vassijaure.
    • Torneträsk 04.17-04.30.
    • Abisko Östra: 05.44-07.00. Här kommer det finnas en möjlighet att se båda malmtågen jämte varandra.
    • Vassijaure: Ankomst 08.57

När båda malmtågen kommit till Vassijaure ska alla lastade vagnar växlas ihop till ett tåg och dras av LKAB till Narvik = R 976 och Dm3 ska dra malm som på riktigt transporteras mot Narvik.
Järnvägsmuseets lok samt koppelvagnarna körs kl 10.00 till Abisko Östra 10.53. Sedan ska vår personal få sova!

Att uppleva dessa tåg kostar ingenting, men du behöver själv ta dig ut i naturen mitt i natten för att se dem. Eftersom det är museilok kan inte heller Järnvägsmuseet garantera att allt ska fungera som det är tänkt, men vi ska göra allt vi kan för att lyckas!
Svenska Järnvägsklubben (SJK) kommer arrangera ett extratåg från Stockholm till Kiruna i samband med detta, samt fotobussar denna natt för att ge en möjlighet att komma ut och fotografera för den som vill. SJK annonserar sina resor på www.sjk.se/resor och i tidningen Tåg nr 1. Hemsidan kommer att uppdateras inom kort. SJK resor kan även nås på e-post: resor@sjk.se

Resa bakom R och Dm3, söndag kväll 3 juli

SJK har denna kväll beställt ett extratåg från Abisko Östra till Vassijaure ToR. R 976 drar tåget som går kl 20.22 och kommer till Vassijaure 21.46. Tåget går tillbaka bakom Dm3-loket 22.42 och når Abisko Östra 23.31. SJK kör även ett anslutande extratåg från Kiruna till Abisko och åter.
Även denna resa annonseras på SJKs hemsida som kommer att uppdateras inom kort. SJK resor kan även nås på e-post: resor@sjk.se

Järnvägsmuseets transporttåg

För dig som är intresserad av hur alla lok och vagnar ska transporteras kommer här lite fototips:

  • Vecka 21 kommer Dm3 i sakta mak dra en nedkopplad (kall) R 976 i 40 km/h från Gävle till Kiruna. Resan kommer ta 2-3 dygn ungefär.
  • 27 juni på eftermiddagen drar Rc1 1007 ett tåg samma väg med alla våra personvagnar och personal. Tåget kommer till Kiruna tisdag eftermiddag.
  • Natt mot söndag 3 juli kommer Rc1 1007 att dra ett transporttåg från Kiruna till Abisko Östra.
  • Måndag kväll 4 juli drar Rc1 ett tåg från Abisko Ö ned till Gävle med alla personvagnar och personal, som kommer till Gävle tisdag kväll.
  • Tisdag em 5 juli kommer Dm3 ta med sig en nedkopplad och kall R 976 till Gävle. Även detta tåg går i 40 km/h och når Gävle efter 2-3 dygn.

    Alla tåg går via Bräcke-Vännäs-Boden, inte via Botniabanan alltså. Det går inte att åka med dessa tåg, och när vi har klara tidtabeller kommer vi framåt sommaren publicera dem här för alla som vill titta eller fotografera.

Hemsidan uppdateras. Välkommen åter!